plastkärl eller kokkärl

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Åsundensbryggeri
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

plastkärl eller kokkärl

Inlägg av Åsundensbryggeri »

Jag har tänkt köpa ett 50 Liters kokkärl men nu har jag hittat billiga doppvärmare och funderar på att sätta in tre stycken i ett plastkärl för att koka öl i. jag har testat med en i en tioliters hink och det funkade. Kan någon råda mig till vilket jag ska använda kokkärl som jag kokar på gasolkök eller doppvärmare som jag sätter i ett plastkärl.
D.Hecktor
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: plastkärl eller kokkärl

Inlägg av D.Hecktor »

Lite upp till var och en hur man vill göra och hur man vill ha det. Mitt tips till dig är ändå kastrull på gasol. Jag tror att det blir för mycket kladd med doppvärmare men jag har inte någon erfarenhet av doppvärmare men kan tänka mig att det är lite mer kladd och då är ju risken att han tröttnar på att greja med denna roliga hobby.. Mvh Dennis..
Ett liv utan gott öl skulle vara som ett hål, tomt och innehållslöst....
AndersB
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av AndersB »

Doppvärmare har väldigt liten yta som värmer, så de blir mycket varmare än en stor kastrullbotten när man värmer med dem. Risken för fastbränning är stor, och det kan vara svårt att göra dem rena. Bränner det fast så smakar ölen vidbränt, och det är inte kul ... jag vet, jag har provat.
Sen är plast och doppvärmare en lite läskig kombination, plasten kan mjukna eller smälta, om något går snett.
Jag skulle absolut välja kastrullen.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

AndersB skrev:Doppvärmare har väldigt liten yta som värmer, så de blir mycket varmare än en stor kastrullbotten när man värmer med dem.
Är du säker på det? Jag vet några som nyligen rapporterat att de genomfört en praktisk kontroll av hur varma doppvärmare
blir genom att stoppa ner handen i vätskan och hålla i doppvärmaren. Kanske inte direkt ett experiement att rekommendera men
enligt deras raport var de inte alls varma.

Hur stor yta har en doppvärmare egentligen?

Edit: Eller jag kanske missförstod. Jag tänkte på "elpatroner" dvs slingor som monteras in i kokaren snarare än
riktiga "doppvärmare" som doppas ner.
My hope is hops
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej!

Man talar väl om: Yteffekt, exvis Watt/kvadratcentimeter (W/cm2)

Räkna ut slingans area och gör sedan divisionen, och blir det tvåsiffriga Watt-tal per cm2 så tror jag det räknas som varmt.

Mvh Raasken
mha Dr. Watt-son :wink:
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

En del använder ju grilltändare som doppvärmare, stor yta, "låg" effekt.
http://www.jula.se/elektrisk-grilltandare-136736
/Eric
Skriv svar