Hejsan, jag har begränsad kokkapacitet till 15l, så jag har gjort en 12l sats. Efter koket så blev det bara 6l kvar, så jag fick spä med vatten efteråt.
Jag undrar om det är ok att fylla på med vatten under koket, så att man håller samma mängd?
Eller är det bättre att laka ut så mycket det går(ner till 1,008) och spä med extra vört?
Fylla på vatten under koket?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Fylla på vatten under koket?
ska du fylla på med vatten under koket så se till att koka upp vattnet först så att du inte kyler ner den kokande vörten.
att spä med mera vört under tiden är lite lurigare, man vill gärna koka all vört under minst en timme för att få bort DMS (dimetylsulfid). sedan blir det lite trixigare att beräkna stamvörtstyrkan.
att spä med mera vört under tiden är lite lurigare, man vill gärna koka all vört under minst en timme för att få bort DMS (dimetylsulfid). sedan blir det lite trixigare att beräkna stamvörtstyrkan.
Härliga tider, strålande tider 
Jag löser detta med ett sidokok när jag vill få ut lite större volymer än vad mitt 24-literskärl tillåter.
Man kan också späda ut med vatten efter man kokat, detta kallas Partial Boil, du kan läsa lite om det här http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/Partial_boil
Tänk bara på att du måste kokat vattnet innan så du inte infekterar vörten.
Har ingen erfarenhet av det själv, men har funderat kring att pröva det för att öka volymen på min bryggningar.
Någon som vet hur mycket det påverkar kvalitén på ölet med partial boil ?
Tänk bara på att du måste kokat vattnet innan så du inte infekterar vörten.
Har ingen erfarenhet av det själv, men har funderat kring att pröva det för att öka volymen på min bryggningar.
Någon som vet hur mycket det påverkar kvalitén på ölet med partial boil ?
-
brandemannen
- Torrhumlare

Jag späder alltid under kok till orginalkokvolymen. Då behöver jag bara ta ett sg innan jag börjar koka och behöver aldrig ta om innan pitch. Jag kan dessutom späda med uträknad mängd vatten efter kylning om jag vill ha lägre og eller har räknat med det för få större jäsvolym. Har bryggt all från halvbra till superöl med den metoden.
Mvh love
Mvh love