Jäsning av California Steam Beer
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Jäsning av California Steam Beer
Hej!
Vad har ni för erfarenheter av jästider/temperaturer och konditionering av Steam Beers? JAg gjorde en Anchor Steam-klon för 2 veckor sedan. Den har nu stått i 2 veckor i primären i mellan 16 och 18 grader. Jästen var wyest California Lager.
Tänkte få ur den ur primären nu i dagarna. Frågan är bara vad man ska göra nu. Direkt på flaska och åter till de 16-18 graderna, eller bör jag försöka hålla det kallare? Sekundär eller direkt till flaska?
Första gången jag befattar mig med en lagerjäst över huvud taget.
Vad har ni för erfarenheter av jästider/temperaturer och konditionering av Steam Beers? JAg gjorde en Anchor Steam-klon för 2 veckor sedan. Den har nu stått i 2 veckor i primären i mellan 16 och 18 grader. Jästen var wyest California Lager.
Tänkte få ur den ur primären nu i dagarna. Frågan är bara vad man ska göra nu. Direkt på flaska och åter till de 16-18 graderna, eller bör jag försöka hålla det kallare? Sekundär eller direkt till flaska?
Första gången jag befattar mig med en lagerjäst över huvud taget.
Re: Jäsning av California Steam Beer
Körde över den till nytt jäskar idag. FG mättes til 10,13. Ställer upp den på vinden (6 grader) i någon vecka nu tänkte jag (funderade på att buteljera direkt men hade inte orken idag..).
Den smakade faktiskt jäkligt bra redan nu. Och då menar jag inte bara att det smakade bra för att komma direkt ur jäskaret, utan bra på riktigt. Hade kunnat dricka den som ett färdigt öl utan att ha några större invändningar. Den var till och med hyffsat kolsyrad. hur nu det gick till?
Den smakade faktiskt jäkligt bra redan nu. Och då menar jag inte bara att det smakade bra för att komma direkt ur jäskaret, utan bra på riktigt. Hade kunnat dricka den som ett färdigt öl utan att ha några större invändningar. Den var till och med hyffsat kolsyrad. hur nu det gick till?
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Ölen binder kolsyra även i jäshinken, ju kallare du jäser, desto mer kolsyra.
Googlade fram en tabell.
Tabellen säger hur mycket kolsyra ölen binder vid atmosfärstryck sett mot temperatur. Så en mer kalljäst öl kräver mindre socker för primning.
Edit: Jag tar inget ansvar för informationen i tabellen.
Källhänvisning: http://hbd.org/brewery/library/YPrimerMH.html
Googlade fram en tabell.
Kod: Markera allt
-----------------------
Temp (degC) Vol. CO2
-----------------------
0 1.7
2 1.6
4 1.5
6 1.4
8 1.3
10 1.2
12 1.12
14 1.05
16 0.99
18 0.93
20 0.88
22 0.83
/Eric
Aha, det förklarar saken. Tack för svaret!Eric Josefsson skrev:Ölen binder kolsyra även i jäshinken, ju kallare du jäser, desto mer kolsyra.
Googlade fram en tabell.Tabellen säger hur mycket kolsyra ölen binder vid atmosfärstryck sett mot temperatur. Så en mer kalljäst öl kräver mindre socker för primning.Kod: Markera allt
----------------------- Temp (degC) Vol. CO2 ----------------------- 0 1.7 2 1.6 4 1.5 6 1.4 8 1.3 10 1.2 12 1.12 14 1.05 16 0.99 18 0.93 20 0.88 22 0.83
En fundering gällande det här med kolsyrebindning vid olika temperaturer.
Jag brukar använda denna uträknaren vid primningen:
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... ation.html
Där finns ett fält som heter "Beer temperature at bottling".
Men är det då temperaturen ölet höll under primärjäsningen, sekundären eller vid själva primningen.
I detta fall var primärjäsningen 14 dagar vid 17 grader
Sekundär 2-3 veckor i 5 grader.
Sen själva buteljeringen och primningen kommer vara i rumstemperatur...
Vilket värde är det man ska räkna med?
Jag brukar använda denna uträknaren vid primningen:
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... ation.html
Där finns ett fält som heter "Beer temperature at bottling".
Men är det då temperaturen ölet höll under primärjäsningen, sekundären eller vid själva primningen.
I detta fall var primärjäsningen 14 dagar vid 17 grader
Sekundär 2-3 veckor i 5 grader.
Sen själva buteljeringen och primningen kommer vara i rumstemperatur...
Vilket värde är det man ska räkna med?
Hej
Det var för en tid sedan en diskussion på Humle angående om det. Det som väl blev andemeningen det är att det är primärjäsningens temp som gäller vid priming även om en ev.sekundär varit på lägre temp. Men måste vara säker på att jäsningen är över.
Alltså primjäsningens temp vid priming.
Bo
Det var för en tid sedan en diskussion på Humle angående om det. Det som väl blev andemeningen det är att det är primärjäsningens temp som gäller vid priming även om en ev.sekundär varit på lägre temp. Men måste vara säker på att jäsningen är över.
Alltså primjäsningens temp vid priming.
Bo
Jag är nog av en annan uppfattning här. Tabellen visar hur mycket koldioxid vätskan löser vid varje given temperatur, så den relevanta siffran måste vara temperaturen vid buteljering.bohumle skrev:Alltså primjäsningens temp vid priming.
Om man jäser ölen vid 10°C och sedan av någon anledning låter ölen stiga till 20°C innan den buteljeras så kommer differensen av de två värdena gå ur lösning och försvinna ut genom jäsröret. Såvida inte man förvarat ölen trycksäkert under tiden.
Think globally. Drink locally.
-
kastrullen
- Helmaltsbryggare

Om man vänder på steken . Antar att du har ett FÖRDIGTJÄST öl som har jäst vid 20 grader . Sedan sänker du temperaturen till 2 under en tid . Skulle då ölet efter ett par veckor , innehålla mer kolsyra ?? Vart skulle då denna extra kolsyra komma ifrån ? det låter ganska orimligt .
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Kontenta:
Max kolsyrebindningen styrs av temperaturen på ölen under tiden ölen jäser (sista dagarna borde vara styrande?).
Höjer du temperaturen innan buteljering så kommer kolsyra försvinna, inom sin tid.
Sänker du temperaturen så kommer du inte vinna kolsyra, om inte ölet kan jäsa lite till under denna tid.
Max kolsyrebindningen styrs av temperaturen på ölen under tiden ölen jäser (sista dagarna borde vara styrande?).
Höjer du temperaturen innan buteljering så kommer kolsyra försvinna, inom sin tid.
Sänker du temperaturen så kommer du inte vinna kolsyra, om inte ölet kan jäsa lite till under denna tid.
/Eric
Så, med andra ord så bör jag räkna med den temperatur ölet höll de 2 första veckorna, då det stod i 17 grader.Eric Josefsson skrev:Kontenta:
Atannar den kolsyran kvar i ölet under de 3 veckorna när det står i 5 grader då? Borde väl försvinna genom jäsröret med tiden? (det bubbla förvisso inte alls nu. Inget tryck alls).
Jag tog FG då på 10.13. Antagligen kommer det stannar där, men det ser jag ju vid buteljeringen.