Kalciumklorid

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tomas
Torrhumlare
Torrhumlare

Kalciumklorid

Inlägg av Tomas »

Hej

Jag bryggde en engelsk ale i går. Jag gjorde för första gången i mitt bryggarliv (som inte är speciellt långt) en vattenjustering genom att ösa i 15 ml "kalciumklorid 33% flytande". Jag fattar inte riktigt vad som menas med 33%. Jag hittade en tidigare tråd på humle.se men fattade faktiskt inte svaret.

Ska man tänka så att man måste ta 3 gånger så mycket för att få i den erfoderliga mängden eller betyder 33% något annat än "styrka"?

Jag har Göteborgsvatten och tillsatte 15 ml till en färdig ölmängd på 65 liter. Jag öste det i mäskvattnet som var på 40 liter.

När jag bryggde tänkte jag så här:
Från en tidigare tråd har jag fått för mig att jag skulle ha i 0,1 g/l. Tar jag detta x 65 (=färdig bryggvolym) blir det 6,5 g. Om det då bara är 33-prcentigt måste jag tredubbla dvs 6,5 x 3 = 19,5 g. Ett gram är ungefär en ml. Jag fegar lite och tar 15 ml...

Frågan är således: Är det rätt eller fel?

Hälsar Tomas
Användarens profilbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Kalciumklorid

Inlägg av PeO »

Du har gjort helt rätt! Kalciumklorid är ett salt och i recepten brukar man ange torrmängden.
/PeO
Skriv svar