Vilken öl ska bryggas?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Vilken öl ska bryggas?
Hejsan
Nu till en fråga som jag inte vet hör hemma här eller var.
Jag är ju en relativt grön bryggare som hunnit med tex ett par IPA´s, en Belgisk Ale, en Bitter och någon lager. De jag bryggt hitills har varit jättegoda men jag tycker de blir lite "tunna" (vattniga??). Jag skulle vilja ha ett öl med lite mer "kropp" dvs rund i smaken men ändå inte söt utan fortfarande en riktig törstsläckare.
I det jag söker ska det vara lite beska men inget överdrivet (IBU kanske 25-35).
Finns det något att göra vid bryggningen som förändrar detta eller kanske någon har ett bra tips om vad som bör bli mitt nästa bryggprojekt?
Mottager gärna ett bra recept.
Hälsn Tomas
Nu till en fråga som jag inte vet hör hemma här eller var.
Jag är ju en relativt grön bryggare som hunnit med tex ett par IPA´s, en Belgisk Ale, en Bitter och någon lager. De jag bryggt hitills har varit jättegoda men jag tycker de blir lite "tunna" (vattniga??). Jag skulle vilja ha ett öl med lite mer "kropp" dvs rund i smaken men ändå inte söt utan fortfarande en riktig törstsläckare.
I det jag söker ska det vara lite beska men inget överdrivet (IBU kanske 25-35).
Finns det något att göra vid bryggningen som förändrar detta eller kanske någon har ett bra tips om vad som bör bli mitt nästa bryggprojekt?
Mottager gärna ett bra recept.
Hälsn Tomas
-
Tombola
- Helmaltsbryggare

Re: Vilken öl ska bryggas?
Hej!
Testa att mäska ett par grader varmare! Det kan ge större kropp.
Testa att mäska ett par grader varmare! Det kan ge större kropp.
- Nils Persson
- Helmaltsbryggare

Instämmer med föregående talare.
Enligt min erfarenhet är det mäsktemperaturen som påverkar restsötma och fyllighet mest.
Vet inte vad du brukar ha för temperatur, men för mig brukar 68 grader ge ett bra fyllighetsresultat.
Maltproducenterna hävdar att ljus karamellmalt (typ Carapils) höjer fylligheten i ett öl. Upp till 10% av "maltbillen" skall ge ökad fyllighet utan att påverka övrig smak.
Tänk också på att om sötman ökar i ett öl så balanserar det ut beskan. Dvs 25 IBU uppfattas som mindre beskt i ett sött öl (jämfört med ett torrt).
För att experimentera i malithget föreslår jag att du brygger en engelsk brown ale.
Enligt min erfarenhet är det mäsktemperaturen som påverkar restsötma och fyllighet mest.
Vet inte vad du brukar ha för temperatur, men för mig brukar 68 grader ge ett bra fyllighetsresultat.
Maltproducenterna hävdar att ljus karamellmalt (typ Carapils) höjer fylligheten i ett öl. Upp till 10% av "maltbillen" skall ge ökad fyllighet utan att påverka övrig smak.
Tänk också på att om sötman ökar i ett öl så balanserar det ut beskan. Dvs 25 IBU uppfattas som mindre beskt i ett sött öl (jämfört med ett torrt).
För att experimentera i malithget föreslår jag att du brygger en engelsk brown ale.
Keep on brewing.....
Hej
Tack för era svar.
När jag mäskar så rör jag ner malten i cirka 77 gradigt vatten. Detta ger en temp på ungeför 67 grader som sedan står dryga timmen.
Menar ni att jag ska elda på lite så att jag får upp tempen på mäsken under hela mäskningstiden eller ska jag bara skjutsa upp den en kort stund?
Om jag mäskar vid högre temp - betyder inte det att jag kommer att få ett öl som inte jäser ut lika långt pga att det bildas vissa sockerarter som då inte kan jäsas ut?
Om jag i dag får ner mitt öl till säg 1010 efter jäsningen så blir det nya kanske 1020??? Kommer jag inte att uppfatta detta som sött och sliskigt?
//Tomas
Tack för era svar.
När jag mäskar så rör jag ner malten i cirka 77 gradigt vatten. Detta ger en temp på ungeför 67 grader som sedan står dryga timmen.
Menar ni att jag ska elda på lite så att jag får upp tempen på mäsken under hela mäskningstiden eller ska jag bara skjutsa upp den en kort stund?
Om jag mäskar vid högre temp - betyder inte det att jag kommer att få ett öl som inte jäser ut lika långt pga att det bildas vissa sockerarter som då inte kan jäsas ut?
Om jag i dag får ner mitt öl till säg 1010 efter jäsningen så blir det nya kanske 1020??? Kommer jag inte att uppfatta detta som sött och sliskigt?
//Tomas
-
Tombola
- Helmaltsbryggare

Om du mäskar i 69gradigt i en timme istället för 67 så tror jag bara att FG slutar på ett par punkter högre, jag tror inte att det lyfter upp från 1010 till 1020, snarare cirka 1012-1014. Testa!
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jo - men det var ju det du ville uppnå skrev du. Som skrivet i inlägg ovan tror jag inte du hamnar på 1020 av det skälet.Tomas skrev:Om jag mäskar vid högre temp - betyder inte det att jag kommer att få ett öl som inte jäser ut lika långt pga att det bildas vissa sockerarter som då inte kan jäsas ut?
Du kan möjligen skriva in recept samt "resultat" på ngn av dina IPor så kan det hända att ngn kan ge ett svar anpassat till vad du
gjort innan.
My hope is hops
Istället för att titta på restsötma så kan man uppnå en fylligare/rundare smak med hjälp av vattenbehandling.
Klorider sägs öka på fylligheten så an tillsats av kalciumklorid kan ge det.
Det man ska tänka på vid vattenbehandling är att se till att det inte blir för mycket.
"lagom är bäst" som vanligt om man inte är ute efter extrema öl.
Så mitt tips är att behålla receptet som du är nöjd med och istället titta på vattenprofilen.
Kanske tillsätta en tesked kalciumklorid i mäskvattnet.
Klorider sägs öka på fylligheten så an tillsats av kalciumklorid kan ge det.
Det man ska tänka på vid vattenbehandling är att se till att det inte blir för mycket.
"lagom är bäst" som vanligt om man inte är ute efter extrema öl.
Så mitt tips är att behålla receptet som du är nöjd med och istället titta på vattenprofilen.
Kanske tillsätta en tesked kalciumklorid i mäskvattnet.
Härliga tider, strålande tider 
Tackar för era synpunkter.
Det här är ju hur spännande som helst. Synd att tiden inte räcker till för att brygga dagarna i ända...
Jag har förstått att det är många som pysslar med vattenkvaliten vid bryggningen. Själv tar jag bara vattnet rakt ur kranen. Mäter inget ph, vattenbehandlar eller dylikt.
Hur stor roll spelar detta in för slutresultatet?
Jag ska helt enkelt testa med att göra ett antal småomgångar med både högre mäskningstemperatur, tillsatt kalciumklorid och mitt "ordinarie" recept. Ska bli hur kul som helst att utvärdera.
//Tomas
Det här är ju hur spännande som helst. Synd att tiden inte räcker till för att brygga dagarna i ända...
Jag har förstått att det är många som pysslar med vattenkvaliten vid bryggningen. Själv tar jag bara vattnet rakt ur kranen. Mäter inget ph, vattenbehandlar eller dylikt.
Hur stor roll spelar detta in för slutresultatet?
Jag ska helt enkelt testa med att göra ett antal småomgångar med både högre mäskningstemperatur, tillsatt kalciumklorid och mitt "ordinarie" recept. Ska bli hur kul som helst att utvärdera.
//Tomas
Vattenbehandling är lite som att jämföra med kryddning av mat.
Det gäller att framhäva smaker, det ska inte smaka salt utan höja smaken från det andra, dvs malt och i en del fall humle.
Kalciumsulfat till exempel ger ett torrare öl med tydligare humle.
Inte så att SG sjunker utan själva smakkänslan.
Kalciumklorid ger som jag skrev ett lite fylligare öl.
Inte så att SG ökar utan själva smakkänslan.
Comprende?
Det gäller att framhäva smaker, det ska inte smaka salt utan höja smaken från det andra, dvs malt och i en del fall humle.
Kalciumsulfat till exempel ger ett torrare öl med tydligare humle.
Inte så att SG sjunker utan själva smakkänslan.
Kalciumklorid ger som jag skrev ett lite fylligare öl.
Inte så att SG ökar utan själva smakkänslan.
Comprende?
Härliga tider, strålande tider 
Detta är uppfattat.
Tackar för hjälpen
//Tomas
Tackar för hjälpen
//Tomas