Problem med kolsyrejäsning på flaska?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Problem med kolsyrejäsning på flaska?
Satte min andra brygd porter för någon månad sen och står nu buteljerad sen drygt en vecka och borde vara kolsyrad och klar men icke , gjorde sockerlag på 75 gr socker till 18 liter vilket borde motsvara 4 gr per liter ? ställde flaskorna i skafferiet där det är ca 17 rätt svält men aldrig varit några problem innan , jag har nu ställt upp dom på övervåningen där det är lite varmare. frågan är om jag ska ge det en vecka till eller korka upp och pytsa i mer socker ? vad kan ha hänt? Mvh Anton
Re: Problem med kolsyrejäsning på flaska?
Jag tror inte du behöver oroa dig, jag har fått vänta 14 dar för att det skall bli kolsyra när jag primat på flaska så vänta ett tag till. (jag använde samma mängd socker som du)
//ulf
//ulf
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag brukar alltid vänta minst 2 veckor innan jag ens öppnar en flaska för att testa.
Skulle inte öppna och lägga i mer socker, vänta hellre längre.
Eventuellt skakar du om flaskorna lite försiktigt för att röra upp jästen och ev sockerlösning så de kan komma igång igen.
Skulle inte öppna och lägga i mer socker, vänta hellre längre.
Eventuellt skakar du om flaskorna lite försiktigt för att röra upp jästen och ev sockerlösning så de kan komma igång igen.
hmm har gått dryga 3 veckor nu fortfarande alldeles för dåligt med kolsyra , har knappt märkt någon föbättring sen förra veckan
hur lång tid kan det ta ?
Du kan ju alltid ta några flaskor på försök, ge det en vecka och se om något händer. Det ska också påpekas att dina 4 gram socker per liter bara ger 2,1 volymer kolsyra (heter det så?), vilket är ungefär vad du har i brittiska ales och inte alls så mycket som en vanlig svensk lager. Hur lite är det? Ingen alls? Kan det handla om att du av olika skäl får en dålig skumkrona, men att du faktiskt har kolsyra i ölen?
Som sagt, jag skulle tagit några flaskor och testat, kanske med 2-3 gram till.
Som sagt, jag skulle tagit några flaskor och testat, kanske med 2-3 gram till.