Klantade till det
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Klantade till det
Allt gick fint ända tills vattnet skulle i. Av någon anledning så läste både jag och de andra två att man skulle tillsätta 25 liter istället för att fylla upp till 25-literssträcket. Det var mycket vatten, men det fick plats så det var inte orimligt. Kan jag rädda min brygd genom att låta den jäsa längre eller något liknande, eller är den körd som öl nu när den har 10 liter vatten för mycket?
Re: Klantade till det
Ölen är definitivt inte helt körd, men det blir folköl av det. Om du till exempel har 25 liter som är planerat att jäsa från 1053 till 1016 blir det 4,8%. Om du räknar om det till 35 liter så beräknas det jäsa från 1038 till 1011, vilket blir 3,4%. Vad hade du för OG?
Jo, då låter det som att jag är ganska körd. Det är min första bryggning och jag följde därför wikins satsbryggninssida, och eftersom den inte påminner om att mäta OGn så glömde jag självklart att mäta OGn... nåja, man måste ju göra fel någon gång, lika bra att lära sig något av det.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Well - bara för att du inte mätte vad OG blev så behöver det ju inte ha blivit dåligt.
Men som gedman skriver så har du nog gjort folköl.
Men som gedman skriver så har du nog gjort folköl.
My hope is hops
Jag får väl helt enkelt hoppas på att det blir jävligt god folköl då! (Förutsatt att ingen vet om det finns nåt sätt att "rätta till" problemet.)
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Rätta till och rätta till - nu har du ju trångt i jäskärlet redan som det är men annars kunde man ju göra
mer vört och hälla i. Dvs räkna på vad som saknas för att får den styrka du ville, ta en burk maltextrakt
till och koka upp, kyl och häll i. Men å andra sidan - om du skall göra det kanske det är lika bra att göra
en till öl?
mer vört och hälla i. Dvs räkna på vad som saknas för att får den styrka du ville, ta en burk maltextrakt
till och koka upp, kyl och häll i. Men å andra sidan - om du skall göra det kanske det är lika bra att göra
en till öl?
My hope is hops
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Dela upp din svaga mäsk på två jäskärl. Koka upp lämplig mängd spraymalt med vatten och dela upp på de två jäskärlen.
Hur länge har det jäst? Om det bara gått någon dag så kan du mäta FG nu och höfta till ett OG med litet hjälp här på forumet.
Hur länge har det jäst? Om det bara gått någon dag så kan du mäta FG nu och höfta till ett OG med litet hjälp här på forumet.
tio Pepe
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Jag skulle kunna dela upp mäsken på två kärl och koka upp resten av spraymalten med vatten, MEN när jag kom hem idag så hade ölen jäst väldigt mycket så att locket buktade uppåt, hade åkt upp på sidan och jäsröret var fyllt med ölskum. Jag antar att ölen har fått för mycket syre och blivit dålig eller vad tror ni? (Detta har hänt någon gång mellan söndag kväll och ikväll. Bryggningen skedde i lördags)
Oavsett om det går att rädda eller måste hällas ut så känner jag att jag har stenkoll på bryggprocessen nu så nästan gång blir det antagligen fantastiskt!
Oavsett om det går att rädda eller måste hällas ut så känner jag att jag har stenkoll på bryggprocessen nu så nästan gång blir det antagligen fantastiskt!
Nej, i och med att det lägger sig ett "lock" av koldioxid av jäsningen så behöver det inte ha påverkat alls. Risken är att du fått ner något skräp och infekterat ölen, men då har du otur. Tryck till locket, gör rent jäsröret och bara vänta. Du kommer känna tydligt på smaken om det skulle råkat bli infekterat.
Men om det jäser mer så kommer ju locket att åka upp igen. Det buktar fortfarande uppåt på grund av trycket från skummet. Det går inte att öppna och hälla bort lite?
Desinficera en hävert och sug ur 1 eller 2 liter, borde funka utmärkt. Men, som sagt, varje gång du mixtrar med jästunnan så ökar risken för infektion.
Okej, har hällt bort några liter så nu borde det vara lugnt. Tog det försiktigt med häverten. Passade på att mäta FG (för jag antar att det är vad det är) och då stod jäsmätaren på 32. Är dock lite osäker på vad det innebär?
Att det är 1032 låter ganska rimligt. På ett och ett halvt dygn kan man räkna med att det jäser runt 5-10 punkter, så då är jag inte helt ute och cyklar med min uppskattning på 1038. Låt du det puttra på.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Du mäter alltid SG - Specific Gravity.
När jäsningen påbörjas så kallar man den SG man mäter då för OG - Original Gravity.
När jäsningen är klar så kallar man den SG man mäter då för FG - FInal Gravity
Ditt SG på 32 är förhoppningsvis närmre ditt OG än ditt FG men vill du kalla det för ngt kanske du kan kalla det IG.
När jäsningen påbörjas så kallar man den SG man mäter då för OG - Original Gravity.
När jäsningen är klar så kallar man den SG man mäter då för FG - FInal Gravity
Ditt SG på 32 är förhoppningsvis närmre ditt OG än ditt FG men vill du kalla det för ngt kanske du kan kalla det IG.
My hope is hops
Hahaha, IG kan man nog kalla det!
Hursom jäser det på fint och släpper ut luft ca var 5e sekund. Jag hade väl tänkt göra omtappningen till helgen ungefär och sedan vänta en vecka innan flasktappningen, men jag har hört att det är bättre att vänta två veckor efter omtappning innan flasktappning. Hur blir det då om SGn går ner "för lågt"? Finns det nåt för lågt och vad händer?
Hursom jäser det på fint och släpper ut luft ca var 5e sekund. Jag hade väl tänkt göra omtappningen till helgen ungefär och sedan vänta en vecka innan flasktappningen, men jag har hört att det är bättre att vänta två veckor efter omtappning innan flasktappning. Hur blir det då om SGn går ner "för lågt"? Finns det nåt för lågt och vad händer?