Jag sprang på en så kallad konserveringsgryta med kran på Lidl i dag, den var nedsatt från 600 kr till 500 kr
Reglerbar termostat från 30-100 grader
Den rymmer 27 liter
Jajamen. Det gick inget bra. Mäsken brände fast i botten.
Koka gärna i den men mäska inte, det är mitt råd. Såvida du inte kan hålla undan malten från botten med någon form av filter eller nät så att det bara är vätska närmast botten.
Jag har min numera till att förvara saker i. Någon gång när jag inte har något bättre för mig ska jag göra ren botten i den och ha den till att koka med. Man kan värma vatten till lagom temperatur också, men lita inte på den inbyggda termostaten.
Jag kör med brew in bag metoden just nu och jag det följde med ett galler (visserligen inplastat) men om maltpåsen vilar på gallret så bör det funka, just nu har jag fyllt kastrullen med 20 liter vatten med termostaten inställd på strax under 70-sträcket och när tempen når 69 grader så slår termostane av och när tempen sjunkit till 66 grader efter ca 5-10 minuter börjar den värma igen. Borde väl funka? om temperaturen rör sig där i mellan?
Är det den som är emaljerad på insidan, har kollat efter den både i Växjö och i Falköping när jag passerade där igår, även jag har funderat på brewinbag blir ju inte så mycket att plocka fram jämfört med 70-literskärlen jag har nu.
Den här påminner rätt mycket om "elgrytan" som det tidigare surrades rätt flitigt om på Humlegårdens forum. Väldigt många fick problem med att termostaten eller överhettningsskyddet ballade ur och slog av grytan titt som tätt. Det är bara att söka på "elgrytan" på humles forum så kan man läsa mycket om den rostfria varianten som även såldes ett tag av Humlegården. Tyvärr verkar det som om försöken att lösa problemen rann ut i sanden...mestadels pga tillverkaren får man förmoda?
Jag har själv upplevt problemet på nära håll då min ärade kollega Raaskens elgryta fick spel senast vi bryggde hos honom. Det är möjligt att konserveringsgrytan som det talas om här inte har dessa problem. Det är väl bara att vänta och se helt enkelt.
Kanske är det dags att skapa en artikel i wikin om detta för att möjligen göra det enklare att hitta...
Jag får se om jag gör det eller om ngn annan hinner före.
Nu har jag suttit ett antal timmar och testat denna gryta på alla möjliga sätt, termostaten funkar bra nät det gäller mäskningstemperaturer, jag har kalibrertat reglaget med en rödpenna, jag testade med två olika termometrar och fick samma värden.
När det gäller kokning så satt jag i ca 9 minuter och höll koll på koket med tidtagarur och termomter, jag får ett rullande kok i 8 minuter sen dröjer det 4,30 minuter tills det kokar igen, Termostaten slår på värmelemntet vid ca 97 grader varje gång. Så där höll jag på under 90 minuter och det var likadant vid varje 8 minutersperiod.
Jag använde vatten så jag vet inte hur vört beter sig
Jag har nu använt grytan en gång för mäskning, termostaten höll tempen bra men i det stora hela är det en riktig skitgryta. Jag skulle ha lyssnat på de som avrått från grytan.
Nä'r jag skulle göra rent grytan efter att ha använt den så började stora flagor av emaljen lossna från botten ur grytan och nåt inuti själva värme-enehten verkar ha lossnat och ligger nu o skramlar, så den grytan vill jag inte använda igen. 500 spänn bortkastade Det blev en dyr batch med öl
Jag har själv använt grytan tre gånger och den har överträffat mina förväntningar! Till skillnad från flera andra har jag inga problem med emaljen och med lite modifieringar (termostat och tappkran) så fungerar den perfekt för att koka i. Det verkar som om det är lite skiftande kvalité?
UlfB skrev:Nä'r jag skulle göra rent grytan efter att ha använt den så började stora flagor av emaljen lossna från botten ur grytan och nåt inuti själva värme-enehten verkar ha lossnat och ligger nu o skramlar, så den grytan vill jag inte använda igen. 500 spänn bortkastade Det blev en dyr batch med öl
Men du kan kanske använda den som HLT om du går över till traditionell lakning? Tycker den fungerade utmärkt att flödeslaka från med en bättre tappkran. Fast du kanske borde öppna och se vad som lossnat dock...