diverse utrustningsfrågor

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

niqlas
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

diverse utrustningsfrågor

Inlägg av niqlas »

Jag har inte bryggt min första helmaltsbrygd än men jag håller på med att komplettera min utrustning innan det är dags. Här följer några frågor.

1. Jag är ute efter att ha lite mindre jäshinkar än den på 30 liter som jag redan har. 10 eller 15 liter skulle vara bra. Jag har inte hittat så små jäshinkar med färdiga hål för jäsrör etc. Finns det mindre hinkar liknande dessa: http://shop.humle.se/se/art/jashink-30-l-med-lock.php att få tag i? Om inte, var hittar jag 10- eller 15-litershinkar med lock som kag själv då kan modifiera med hål och packning för jäsrör?

2. Jag kan inte bestämma mig om jag vill krossa malt sjhälv i början eller köpa nån krossvariant. Jag är lite tveksam till att köpa en valskross för flera tusen initialt men är Corona-kvarnen som säljs av humlegården vettig till att mala för 20litersbatcher i hemmabruk? Eller ska jag helt enkelt bara köpa färdigkrossad malt i små volymer till en början? Är det andra nackdelar med Corona förutom att den inte krossar så mycket malt per tidsenhet? (Detta känns inte som något stort problem.)

3. Jag har funderingar på att prova Brew in a bag metoden. Finns någon lämplig påse för 20-25 litersbatcher på humlegården? Jag hittar ingen. Om inte där, var kan jag hutta lämplig grainpåse?

4. Om jag vill använda modifierad kylväska som mäsk/lak-kärl. Vad behöver jag då inhandla förutom dessa två? http://shop.humle.se/se/art/bazooka-scr ... -ganga.php
http://shop.humle.se/se/art/weld-b-gone ... tpanna.php , alla tips är välkomna här.

Tack på förhand!
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: diverse utrustningsfrågor

Inlägg av Göran »

1. Borde du hitta överallt ör inte säker just nu men prova Rusta, Bauhus, Hornbach, Eller varför inte en sillhink (skölj ut den före du använder den) Hålet kan väl inte vara svårt att ta upp i locket.

2. Kan eventuellt släppa min lilla kross. Har skaffat mig den grova monstermill i rostfritt för jag ville våtkrossa, för det har flera stora fördelar. Men den skitkrossen drar inte ner dom våta maltkornen. Tort drar den ner dom ock krossar bra men det gjorde den lilla också. Det enda jag tjänar nu är en massa tid och lite mindre arbete att krossa. Jag skulle ha satsat på den australensiska krossen i stället, som har drivning på båda rullarna. men det var en så lång leveranstid på den.

3. Har inte provat den metoden, men har du ingen flickvän du kan sno ett par gamla strumpbyxor av ?

4. Lite malt kunde vara bra och en kran så du slipper stå med tummen i hålet. Kan eventuellt gå med en träplugg.
niqlas
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av niqlas »

Tack för svaren!

Låter intressant med krossen. Vilken kross är det? Vilken prisbild hade du tänkt dig?

Angående nylonstrumpa, är de inte väldigt lätta att ha sönder? finns det verkligen ingen riktig maltpåse som är både rymlig och tålig gjord för just ändamålet att brygga öl enligt en här metoden, och dessutom går att köpa i Sverige?

Resten kollar jag vidare efter enligt denna tips.
Mans
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Mans »

1. 30 liters-hinkar funkar utmärkt även till mindre batcher, om det är vad du oroar dig för.

2. Coronakvarnen går alldeles utmärkt att använda till 20 liters-batcher. Jag brukar ägna kanske tio minuter åt malandet när jag brygger 15 liter.

3. Skulle nog inte rekommendera nylonstrumpa och har inte sett färdiga påsar säljas. Men det är ganska enkelt (och billigt) att själv sy en påse om man har tillgång till symaskin. Jag har sytt tre stycken i lite olika storlekar (75*150 cm tyg är lagom om man mäskar i jäshink och vill ha en påse med ett lager tyg) och även om det är det enda jag har sytt sedan grundskolan så tror nog att jag kan besvara frågor om det :D
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Beträffande 4.

Titta ev. på "Kewler Kitz rostfri genomföring m 1/2" gänga, för kylväska" som Humle har. Dom har två olika (XL varianten är dock inte i lager) som är gjort för genomföring genom lite bredare väggar än Weld-be-gone genomföringen. Weld-be-gone genomföringen funkar dock klockrent om du plockar isär kylväskan och dra åt genomföringen på inrar kärlet av kylväskan. Jag har byggt mitt gamla mäsk/lakkärl med en weld-be-gone.
http://shop.humle.se/se/art/kewler-kitz ... lvaska.php

För avtappning och för att styra flödet köper du antingen en tappventil typ denna:
http://www.jula.se/tappventiler-128988

Eller också köper du en 1/2" (R15) kulventil och en slangkoppling typ dessa:
http://www.jula.se/kulventiler-128541
http://www.jula.se/slangkopplingshalvor-128892

Humle har en rostfri tredelad kulventil, men det är kanske lite väl häftigt för ett kylväska-mäskkärl (http://shop.humle.se/se/art/rostfri-kul ... edelad.php). Jula's grejor är givetvis inte rostfria, men mässing funkar bra vid hembryggning och dom håller nog lika länga som kylväskan. Du kommer inte behöva plocka isär kulventilen för att göra rent den då du inte behöver desinficera mäskkärlet, det är mer relevant om du ska kulventil på en jästank.

Ev. kan lite gängtejp vara bra att ha för att få tät och några decimeter silikonslang med 12 mm innerdiameter för att minimera plaskandet när du lakar ut.
niqlas
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av niqlas »

Tack för svaren Mans. Angående hinkarna så misstänkte jag att det gick lika bra med större hink för mindre batch. Dock så känns det lite larvigt att göra testbatcher om 5 liter i 30-litershink om du förstår. Sen spar man ju en del utrymme också såklart. Nåja, jag köpte 10litershinkar med lock och får skaffa jäsrör och packning till dom.

Fråga angående påsen, symaskin har jag ju men vad använder du för material för den påsen? Verkar himla praktiskt på nåt sätt att ha malten i en påse.Enda nackdelen verkar vara att utbytet blir något lite sämre men det är inget problem som jag ser det.
Mans skrev:1. 30 liters-hinkar funkar utmärkt även till mindre batcher, om det är vad du oroar dig för.

2. Coronakvarnen går alldeles utmärkt att använda till 20 liters-batcher. Jag brukar ägna kanske tio minuter åt malandet när jag brygger 15 liter.

3. Skulle nog inte rekommendera nylonstrumpa och har inte sett färdiga påsar säljas. Men det är ganska enkelt (och billigt) att själv sy en påse om man har tillgång till symaskin. Jag har sytt tre stycken i lite olika storlekar (75*150 cm tyg är lagom om man mäskar i jäshink och vill ha en påse med ett lager tyg) och även om det är det enda jag har sytt sedan grundskolan så tror nog att jag kan besvara frågor om det :D
Mans
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Mans »

niqlas skrev:Fråga angående påsen, symaskin har jag ju men vad använder du för material för den påsen? Verkar himla praktiskt på nåt sätt att ha malten i en påse.Enda nackdelen verkar vara att utbytet blir något lite sämre men det är inget problem som jag ser det.
Naturfärgat tyg av bomull eller lin fungerar bra. Det svåraste är att hitta tyg som har rätt "täthet"; är tyget för tätt så håller det kvar för mycket vatten men om det har för stora "hål" så riskerar man att få med kornskal och andra otäckheter. Jag har provat mig fram med tre olika tyg och fått bra öl med alla tre, så det är inte så att det blir helt fel om man inte har det perfekta tyget. Utländska sajter rekommenderar "schweizisk voile", så du kan ju prova att fråga efter sådant tyg i tygbutiken.

Att utbytet blir sämre stämmer inte. Man kan mala malten lite finare än vanligt och jag brukar få ett utbyte på ungefär 85% (har som minst fått 79%, när jag klantade mig en del, och som mest 91%).

Allmänna tips är annars att se till att tvätta påsen i 60 grader innan första användningen, att skölja ur den noggrannt direkt efter användning och att tvätta den i 90 grader inom ett dygn efter bryggningen.
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Hej
Jag tror att det är samma princip med "maltpåse" som med "humlepåse".
Om man begränsar rörligheten för malten/humlen genom att stoppa in den i en liten påse så minskar uybytet.
Med en jättepåse (som inte begränsar rörligheten) påverkas inte utbytet.

PS
Mina humle/maltpåsar är sydda av tyll
/Kjell
Användarens profilbild
Torgny
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Torgny »

niqlas skrev: 1. Jag är ute efter att ha lite mindre jäshinkar än den på 30 liter som jag redan har. 10 eller 15 liter skulle vara bra. Jag har inte hittat så små jäshinkar med färdiga hål för jäsrör etc. Finns det mindre hinkar liknande dessa: http://shop.humle.se/se/art/jashink-30-l-med-lock.php att få tag i? Om inte, var hittar jag 10- eller 15-litershinkar med lock som kag själv då kan modifiera med hål och packning för jäsrör?

3. Jag har funderingar på att prova Brew in a bag metoden. Finns någon lämplig påse för 20-25 litersbatcher på humlegården? Jag hittar ingen. Om inte där, var kan jag hutta lämplig grainpåse?
1. http://www.biredskapsfabriken.se/svensk/index.html Honungshantering -> Kärl, Hinkar

Själv kör jag med Plasthink 14,1 lit och 21,1 lit
Bild

3.Gå in på närmaste IKEA och leta efter SARITA finmaskigt gardintyg, 100% polyester, på metervara. Eller alternativt leta efter gardinerna SARITA eller LILL (något grövre maskor), båda är 100% polyester.

Påsen man syr rekommenderas att vara så pass stor att man får i kokkärlet i påsen. Vanligast är väl "örngottsmodellen", dvs vik tyget dubbelt och sy kanterna samt vik och sy en ränna för snöret i överkanten. En andra variant är "sovsäckspåsen" som består av två bitar, dvs rund botten där man sedan syr fast väggtyget. I överkanten viks och sys sedan rännan för snöret.
Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte
The Brewing Network, Basic Brewing
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Tidigare använde man kökshandukar som durkslag i matlagningen. Alltså inte frote eller något badlakan. Titta förbi myrona eller liknande, får du tag i några linneköksdukar så har du något nästan outslitligt som du kan koka om du vill.
niqlas
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av niqlas »

jrm >> Perfekt.. tack för den infon!!

Torgny >> De hinkarna är ju helt perfekta. Blir en beställning därifrån så småningom.

annars så tackar jag för alla tips angående grainpåsar. Blir till att ta en sväng till ikea för att köpa tyg på metervara... Det finns en första gång för allt. Slår vad om att sambon blir impad när jag sätter mig framför symaskinen. :)
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Clas Ohlson har en dunk på 10 l med kran som lär funka bra: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136877058

Jag har inte provat den själv utan klarar mig bra med diverse olika hinkar med kranar från humlegården samt några gamla damejeanner som jag bara använder för viss långlagring och surölsexperiment.
Användarens profilbild
Torgny
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Torgny »

Nackdelen med Donje-dunken är väl priset. Å andra sidan så har Jula två Donje-varianter, en på 10 liter för 149 kronor samt en på 20 liter till det facila priset av 349 kronor. :shock:

Och om vi ändå känner oss stadda i kassan så kanske dessa vore något att fermentera i: http://www.witre.se/tunnor-med-stor-opp ... M112M.html :twisted:
Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte
The Brewing Network, Basic Brewing
Skriv svar