Cornelius - vad behövs?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Tomas
Torrhumlare
Torrhumlare

Cornelius - vad behövs?

Inlägg av Tomas »

Hej

Har nu kört igång min tredje ölbryggning och börjar inse att detta med att lagra på flaska är ett hästjobb (rengöring etc). Funderar därför på att införskaffa ett corneliusfat men är lite osäker på vad som behövs till detta. Jag vill alltså lagra och kolsyra ölet i fatet och därefter antingen köra direkt i glas eller kanske, för syns skull, köra över på några flaskor.

Min fråga då: Vad behöver jag för prylar förutom själva fatet? Hur stora kolsyrepatroner måste jag ha? Behöver jag regulator? Har sett att man kan sätta på en tryckmätare på fatet - gör det att jag inte behöver regulatorn?

Vore tacksam om någon kunde beskriva det hela ganska detaljerat så jag vet vilka pryttlar jag måste beställa.

Ska kanske tillägga att jag inte är ekonomiskt oberoende ännu, så vad det kostar spelar lite roll.

//Tomas
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Cornelius - vad behövs?

Inlägg av Malt Magnus »

För att få en bra anläggning , så behövs 1 st cornelius fat, hellst 2 st , man vill ju inte att att ölen ska ta slut.
1st kolsyrepatron typ sodastream, hellst 2 st man vill ju inte att kolsyran ska ta slut.
1 st adapter och regulator till sodastream patronen.
1 st kylskåp
1 st tappkran
1 st ölstolpe av något slag att fästa tappkranen i
1 st ölkoppling till corneliusfatet
1 st kolsyre koppling till corneliusfatet
ölslang
kolsyreslang

Borra hål i toppen på kylskåpet och dra upp öl slangen till tappkranen där.

Och så har man byggt sin egen lilla minibar, kylskåp finns ju att hitta begagnade, eventuellt cornelius fat oxå, men det kan vara lite svårare att hitta.
adapter och regulator har humlegården sodastream patron kan du köpa i mataffären.

Tryck mätare på fatet behövs inte om du har regulator, man kan prova sig fram till rätt tryck, egentligen borde klockan på regulatorn visa trycket i fatet , men den som jag har visar felaktigt av någon anledning. men det underlättar kanske med tryckmätare i början så man kan ha koll på vilket tryck man verkligen har i fatet.

Blir en ganska kostsam anläggning, men den blir funktionell , med så lite trassel som möjligt.

Finns säkert många som kan hjälpa till och tipsa om en billigare anläggning och förklara eventuella för eller nackdelar.

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Tomas
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Tomas »

Hej Ludentas

Tackar för snabbt svar.

Är detta verkligen vad som behövs i form av de allra "nödvändigaste delarna". Känns lite som om jag får en "hemmabar" och det är nog inte vad jag är ute efter...

Jag tänker så här:

När jag bryggt färdigt vill jag tappa över på cornelius fat. Koppla till någon typ av kolsyra och fylla corneliusfatet. Måste jag ha regulator för detta eller kan jag bara ha en tryckmätare på fatet? Var hittar jag kopplingen / slangen mellan kolsyrepatronen / flaskan (eller vad jag nu har) och corneliusfatet? Sedan vill jag bara skaka om så det är klart.
Fatet ska jag sedan ha stående i min kyl. När jag ska ta mig ett glas ser jag framför mig att jag tömmer via slang på något sätt eller via "sytråd" till flaska.

Går detta?
Om ej - vad blir fel och vad krävs?
Ska jag köra på "småpatroner" eller ska jag slakta en gammal brandsläckare?

Hälsn Tomas
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

Som jag skrev så finns det säker billigare sätt, det kanske inte blir lika smidigt , men det fungerar säkert.
Tycker själv bara att det verkar bökigt att baxa in ett cornelius fat i kylskåpet tillsammans med mat mm, men det finns dom som har det så, oftast pga. plats brist i lägenheten, även om fatet är ett litet cornelius, så tar det en hel del plats.

Du verkar ju själv ha koll på hur du vill ha det, med sytråd mm.

Frågan om kolsyre patron... det är ju valfritt , har med utrymme och pris att göra, sodastream är liten , men relativt dyr att fylla i förhållande till mängden gas.
Gammal brandsläckare är inte lika dyr att fylla i förhållande till mängden gas, men hur har du tänkt där? om du ska ha ett fat i kylen, ska du då koppla till/från kolsyre slangen varje gång du ska ta en öl? , ok du kanske kan tappa öl en halv kväll , men sen lär du koppla på kolsyran för att resterande öl inte ska stå och bli avslagen, i det fallet skulle jag välja sodastream med regulator som håller trycket konstant hela tiden, som du kan hänga på sidan av fatet och får plats i kylen.

Det finns många lösningar på det här problemet, finns det ingen annan här på forumet som kan berätta hur dom har gjort, kanske gärna lägga upp någon bild?

Jag tycker fortfarande att min lösning är bra och relativt billig + att det är smidigt att ha ett separat kylskåp, det har ju förståss med utrymme att göra.

Man kan ju exempelvis köpa bara tappkranen och ingen ölstolpe till att börja med, du kan ju bygga en ölstolpe i trä tex av två plankor, kostar nästan inget alls.
Men har man inte plats för det så har man inte... så då får det bli en annan lösning , för kall öl vill vi alla ha!

/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Att inte ha regulator och försöka sätta manometer på fatet på något sätt är enligt min uppfattning inte värt besväret och inte heller att rekommendera eftersom man "blåser" med mycket högt tryck direkt in i fatet.

Det kan gå åtminstone med de gamla sodastreampatronerna. Jag har gjort det genom att "slakta" en gammal sodastreamapparat och använda den tryckventil som fanns där och som skruvades direkt på patronen. Sedan en slang (relativt trycktålig) till corneliuskopplingen (gas). Sedan fick man försiktigt "dutta" in kolsyra i fatet. Men det finns alltid en risk att man trycker på för mycket och ex. slangen sprängs eller något annat.

En enkel kran att sätta på en bit slang som i sin tur sitter på corneliuskopplingen är vanligt och finns på Humlegården tror jag.

För flasktappning rekommenderas en s.k. beergun (finns på Humlegården tror jag).

M.a.o.
Ett Corneliusfat
En gas- och en vätskekoppling
Gas- och vätskeslang
Slangklämmor
Kran till vätskeslangen
En regulator av passande typ
En kolsyretub av passande typ
En beergun

Sedan beroende på vilken typ av slangar och corneliuskopplingar man väljer (ex. "sytråd" resp. kopplingar med gänga på slangsidan) kan behövas John Guest-kopplingar för övergång mellan olika slangdiametrar resp. lösa nipplar med mutter.
Björn Petersson
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

8942 kolsyrepatron
8968 Trapetz-adapter med regulator
8741 kolsyreslang
8918 kulkoppling gas
8782 slangklämma, 2 st
8818 corneliusfat
8919 kulkoppling öl
8737 ölslang
8921 tappkran i plas

Artikelnummer från humlegården.

Lycka till

/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
tobbe
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av tobbe »

Beergun är inte nödvändigt. Jag använder en hembyggd enklare och betydligt billigare variant enligt följande youtubeklipp.

http://www.youtube.com/watch?v=CwIbFQcH ... L&index=38

/tobbe
Tomas
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Tomas »

OK, tack för hjälpen såhär långt.

Nu börjar polletterna trilla ner så sakteliga. Jag börjar förstå vilka olika alternativ som finns.

Jag utgår alltså från att jag alltså ska ha en regulator sittande på en kolsyrepatron eller flaska. Berglund skrev att jag skulle ha en "8968 Trapetz-adapter med regulator". Är det bara för att 8951 inte passar små kolsyrepatroner? Ser ju att 8951 är bra mycket billigare...
Totalt sett så blir det väl cirka 2500 :- för hela rasket enligt Berglunds lista.

Jag ser att PGW säljer utrustning enligt...

"19 liters Corneliusfat i rostfritt stål (begagnad) komplett med tappkran och anslutning för 300 g kolsyrepatron typ Sodastream. Nu med kolsyreregulator. Exklusive kolysrepatron!"

Detta kostar 1495 :-. Är detta något att ha eller???

Någon som vet om det finns en begagnad marknad för dessa prylarna och i så fall var man hittar det.

//Tomas
Skriv svar