Jag är nybörjarebryggare och har läst rätt mycket i den här boken för att få kolla på lite olika recept. I början på boken så säger dom att allt är anpassat för extraktbryggning, med lite specialty grain som man blandar i för smaken. Dom har en lista på alla extraktsorter som används i recepten:
1. English pale ale LME
2. Pilsener LME
3. Munich LME
4. Rauch LME
5. Wheat LME
6. Brewers Corn Syrup
7. Rice Syrup
8. Cane sugar
Finns alla dom här extraktsorterna att köpa hos Humle, eller att beställa hos någon annan i Sverige?
Brewing classic styles ingredienser
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Brewing classic styles ingredienser
Humle.se har en hel del maltextrakt om det är det du vill börja med.
Men jag måste säga att jag funderade rejält när jag skulle börja och hoppade över allt vad extrakt heter och gick direkt på helmäskning.
Dels fick jag friare val av ingredienser och dels kunde jag göra alla recept, och hitta på egna.
Det är INTE särskilt svårt.
Det du behöver extra är egentligen:
- en kvarn, jag har handkvarnen "corona" som finns på humle.se
- en lakningslåda, jag batchlakar vilket jag tycker verkar mycket enklare. Byggs mycket enkelt av en kylbox, finns trådar om detta på forumet.
Sedan mäskar jag och kokar i samma gryta, funkar finfint. Det extra lakvattnet har jag flera andra grytor för att hantera.
Men är det något jag ska köpa härnäst är det fler stora grytor :-/
Annars är det samma utrustning!
Och i den boken har du också en "All grain option" på varje recept. Så du behöver inte hitta andra böcker heller
/Leo
Men jag måste säga att jag funderade rejält när jag skulle börja och hoppade över allt vad extrakt heter och gick direkt på helmäskning.
Dels fick jag friare val av ingredienser och dels kunde jag göra alla recept, och hitta på egna.
Det är INTE särskilt svårt.
Det du behöver extra är egentligen:
- en kvarn, jag har handkvarnen "corona" som finns på humle.se
- en lakningslåda, jag batchlakar vilket jag tycker verkar mycket enklare. Byggs mycket enkelt av en kylbox, finns trådar om detta på forumet.
Sedan mäskar jag och kokar i samma gryta, funkar finfint. Det extra lakvattnet har jag flera andra grytor för att hantera.
Men är det något jag ska köpa härnäst är det fler stora grytor :-/
Annars är det samma utrustning!
Och i den boken har du också en "All grain option" på varje recept. Så du behöver inte hitta andra böcker heller
/Leo
- Malt Magnus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Ja, vad kan man säga.....
Malt är gott!
Jag började faktiskt oxå med hel malt och skippade extraktet, det är inte så svårt.
Kan vara bra att vara med någon erfaren bryggare första gången så man ser hur det går till bara.
Sen klarar man sig själv!
Malt är gott!
Jag började faktiskt oxå med hel malt och skippade extraktet, det är inte så svårt.
Kan vara bra att vara med någon erfaren bryggare första gången så man ser hur det går till bara.
Sen klarar man sig själv!
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Jag tänkte börja med extrakt och när jag kan dom andra stegen i bryggningen så börjar jag med helmalt också
- Malt Magnus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Kan vara bra att ta lite i taget, fast jag måste erkänna att det är rätt så skoj när man står där med paddeln och rör om i mäsken...
Men börja med extrakt du och gör lite mummsig öl så du får mersmak!
Lycka till med bryggningen!

Men börja med extrakt du och gör lite mummsig öl så du får mersmak!
Lycka till med bryggningen!
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se