Jag har nu haft min ale på jäsning en vecka. FG ligger på 1020 och tidigare OG var 1057. Jag kokade vörten vid ca 75 grader så jag får väl vara nöjd med utjäsningen. Det har helt slutat jäsa i jästunnan.
För några dagar sedan tappade jag upp en falska som jag primade med socker (3,5 krm till 50 cl). Jag öppnade den i dag (ca 4 dagar på flaska) och konstaterar att det blir lagom med skum och ölen är ganska klar. Jag blev själv förvånad över att det var så fint efter så kort tid.
Jag provsmakade men har lite svårt för att beskriva vilka smaker som framträder. I stora drag är det bra förutom en beska eller kanske snarare surhet som framträder och som gör att det inte smakar helt ok.
Mina frågor:
- Ska jag nu bara tappa upp det på flaskor och låta det klarna / mogna på flaska?
eller
- Ska jag tappa över det till en ny tunna för sekundärjäsning (men det har ju slutat jäsa) och därefter på flaska efter ytterligare några veckor?
- Om det skall över till flaska - hur länge måste det lagras ungefär?
- Kommer bismakerna (som inte är önskvärda) att försvinna?
Hälsn Tomas
Besk och sur efter jäsning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Besk och sur efter jäsning
Hej!
Sekundärjäsning är mer än klarningsfas än än jäsning. Man får bort massa jäst när man tappar upp till ny tunna. Men du kan naturligtvis tappa upp på flaska direkt från primären. Det som händer är att det kan bli mer jäst i flaskorna. Det är många som struntar i att sekundärjäsa. Själv har jag varit lite lat på slutet och inte orkat tappa om =)
Det tar ca 10-14 dagar i rumstemperatur för att få kolsyra i ölen.
Tobbe
Sekundärjäsning är mer än klarningsfas än än jäsning. Man får bort massa jäst när man tappar upp till ny tunna. Men du kan naturligtvis tappa upp på flaska direkt från primären. Det som händer är att det kan bli mer jäst i flaskorna. Det är många som struntar i att sekundärjäsa. Själv har jag varit lite lat på slutet och inte orkat tappa om =)
Det tar ca 10-14 dagar i rumstemperatur för att få kolsyra i ölen.
Tobbe
Men vad säger ni erfarenhetsmässigt - kommer smaken att förändras när den lagras på flaska några veckor?
//Tomas
//Tomas
Beskan kommer att dämpas allteftersom.
Surheten är jag lite fundersam till.
Om det är en infektion så blir det bara värre med tiden.
Ett färskt öl ska inte smaka surt (om det inte är ett suröl man vill göra)
En viss syrlighet kan finnas om pH är lite lågt (under pH 4 om jag inte minns fel)
Det kan det bli om man använder mycket mörk (svart) malt, eller om bryggvattnet har lågt pH.
Det kan vara svårt att beskriva smaker i ord mer än surt, salt, beskt, sött.
Är det verkligen en sur smak, eller är det mer åt det kärva hållet?
Kärvhet kan bero på för mycket tanniner, som kan uppstå vid för lång lakning.
Kärvhet minskar något med lagring, men oftast kvarstår i smaken även med lagring.
Surheten är jag lite fundersam till.
Om det är en infektion så blir det bara värre med tiden.
Ett färskt öl ska inte smaka surt (om det inte är ett suröl man vill göra)
En viss syrlighet kan finnas om pH är lite lågt (under pH 4 om jag inte minns fel)
Det kan det bli om man använder mycket mörk (svart) malt, eller om bryggvattnet har lågt pH.
Det kan vara svårt att beskriva smaker i ord mer än surt, salt, beskt, sött.
Är det verkligen en sur smak, eller är det mer åt det kärva hållet?
Kärvhet kan bero på för mycket tanniner, som kan uppstå vid för lång lakning.
Kärvhet minskar något med lagring, men oftast kvarstår i smaken även med lagring.
Härliga tider, strålande tider 
Konstigt, när jag smakade på ölet så slogs jag av tanken att det var taniner men jag visste inte riktigt hur detta skulle smaka. Men du är säkert på rätt spår Kenneth. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det är detta jag smakar. Hoppas då bara att "intensiteten" från denna smak minskar något med tiden. Det är inte på något sätt katastrof men hade inte denna smak varit där hade det varit riktigt gott. Det har ju trots allt bara gått 10 dagar sedan vi bryggde så minskar "den oönskade smaken" något under ytterligare lagring så blir det ett riktigt lyckat öl. Förmodar att det inte finns något annat sätt att bli kvitt taniner (kanske hälla i en skvätt anti-taniner
)??
Du menar att det uppstår vid lakningen. Jag skulle uppskatta att tiden för att laka dessa 25 literna var ungefär en halvtimma. Är det långt? Det rann på hela tiden om än långsamt mellan varven. Vi hade verkligen koll på tempen (cirka 75 grader) för att det inte skulle gå för långsamt.
Tack för hjälpen så här långt
//Tomas
Du menar att det uppstår vid lakningen. Jag skulle uppskatta att tiden för att laka dessa 25 literna var ungefär en halvtimma. Är det långt? Det rann på hela tiden om än långsamt mellan varven. Vi hade verkligen koll på tempen (cirka 75 grader) för att det inte skulle gå för långsamt.
Tack för hjälpen så här långt
//Tomas
Man kan även få en sur smak om man använder mörk malt som tex chokladmalt och svartmalt. Jag har börjat med att kallmäska dessa maltsorter för att sen tillföra när man börjar laka. Fick detta tips av en gamal bryggräv. Man får då öka maltmängden något då man får lite sämre utbyte. Det blir inte så på varje bryggning men ibland blir det så. Så jag har börjat med denna metod för att vara på säkra sidan. Men som sagt det är ju skillnad på surt och surt.
Jag var lite otydlig angående lakningen.
Om man lakar ur för mycket så att pH i mäsken stiger för mycket, får man tanniner från malten.
Det kan också uppstå om man lakar med för hett vatten.
Tanninerna är kärva i smaken, och kan upplevas som en lätt sammandragande känsla i munnen.
Man kan jämföra med att bita på vindruvskärnor.
Om man lakar ur för mycket så att pH i mäsken stiger för mycket, får man tanniner från malten.
Det kan också uppstå om man lakar med för hett vatten.
Tanninerna är kärva i smaken, och kan upplevas som en lätt sammandragande känsla i munnen.
Man kan jämföra med att bita på vindruvskärnor.
Härliga tider, strålande tider