Experter på tyska svarta öl?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Experter på tyska svarta öl?
Finns nån som är mer eller mindre expert på dom svarta tyska lager som är så innih''''''s goda?
Vill ha lite recept, teknik, tips å annat....
Håller på med en schwartzbier nu som kolsyrejäser..... Men den är satt på extrakt å lite svartmalt å chokladmalt. Men vill ha mer på fötterna å brygga bättre öl!
Kanon om man har nån att bolla ideer med......
Vill ha lite recept, teknik, tips å annat....
Håller på med en schwartzbier nu som kolsyrejäser..... Men den är satt på extrakt å lite svartmalt å chokladmalt. Men vill ha mer på fötterna å brygga bättre öl!
Kanon om man har nån att bolla ideer med......
Re: Experter på tyska svarta öl?
Kolla receptdatabasen.
Mitt minne är omfattande men dimmigt.
/Charles Darwin
/Charles Darwin
Samt bryggarwikin.
Mitt minne är omfattande men dimmigt.
/Charles Darwin
/Charles Darwin
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
- Klas Welin
- Torrhumlare

Bumpar/kapar den här tråden lite, hoppas ingen tar illa upp.
Sitter och skissar på en schwartzbier just nu och kollade lite på receptet från Hembryggaren 4/07 där receptet till Stora Hembryggardagen -08 finns med, en Schwartzbier.
Receptet där är:
4,8 kg pilsnermalt
0,275 kg kallmäskad svartmalt
0,1 kg kallmäskad chokladmalt
Färgen på ölen ska enligt receptet i HB bli 70EBC, räknat på 25 liter öl. Det är också ungefär vad jag får det till, när jag räknar med en vanlig mäskning.
Kan man därför anta att kallmäskning ger samma färgbidrag som vanlig mäskning? Jag har för mig att utbytet bara är runt 50% för kallmäskning, men det kanske bara är angående det potentiella extraktet och inte färgen? Eller?...
Och sen funderar jag också på om inte ett halvkilo münchermalt skulle kunna vara på sin plats i en Schwartzbier, för att ge den lite ryggrad s a s. Men det är kanske ett brott mot stilen?
Sitter och skissar på en schwartzbier just nu och kollade lite på receptet från Hembryggaren 4/07 där receptet till Stora Hembryggardagen -08 finns med, en Schwartzbier.
Receptet där är:
4,8 kg pilsnermalt
Färgen på ölen ska enligt receptet i HB bli 70EBC, räknat på 25 liter öl. Det är också ungefär vad jag får det till, när jag räknar med en vanlig mäskning.
Kan man därför anta att kallmäskning ger samma färgbidrag som vanlig mäskning? Jag har för mig att utbytet bara är runt 50% för kallmäskning, men det kanske bara är angående det potentiella extraktet och inte färgen? Eller?...
Och sen funderar jag också på om inte ett halvkilo münchermalt skulle kunna vara på sin plats i en Schwartzbier, för att ge den lite ryggrad s a s. Men det är kanske ett brott mot stilen?
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Jag gjorde en mörk veteöl i våras genom att kallmäska bland annat chokladmalt och tillsätta i sekundären. Jag räknade med 50% lägre utbyte enligt artikeln om kallmäskning i Hembryggaren, men den blev mycket mörkare än beräknat. Även smakmässigt blev det mycket mer rostad malt än jag tänkt mig så jag skulle nog börja med att räkna med det vanliga utbytet även för kallmäskning. Tänkte inte på att mäta SG, det är möjligt att det blev lägre i kallmäskningen jämfört med vanlig mäskning men det är ju ändå så små mängder så effekten på SG borde inte vara så stor. Färg och smak är ju det man är ute efter.
När det gäller münchnermalten så är min begränsade erfarenhet av schwartzbier att de inte alls är särskilt maltiga, snarare nästan tunna i kroppen trots den mörka färgen. Men själv skulle jag nog uppskatta lite fylligare kropp även om det inte är helt typriktigt.
När det gäller münchnermalten så är min begränsade erfarenhet av schwartzbier att de inte alls är särskilt maltiga, snarare nästan tunna i kroppen trots den mörka färgen. Men själv skulle jag nog uppskatta lite fylligare kropp även om det inte är helt typriktigt.
Hej
Jag tror det är extraktet som blir 50% medans färgen o smaker kan räknas som vanlig mäskning.
Som Fredrik säger kan man bortse från extraktet, det är försumbart.
En fördel med kallmäskat är att man tillsätter det i efterhand tills man är nöjd.
Så gör för mycket och tillsätt tills smaken o färgen känns rätt.
Kan förstås vara svårt att bedömma smaken i ett sött ojäst öl, men ger i alla fall en föraning.
/Kjell
Jag tror det är extraktet som blir 50% medans färgen o smaker kan räknas som vanlig mäskning.
Som Fredrik säger kan man bortse från extraktet, det är försumbart.
En fördel med kallmäskat är att man tillsätter det i efterhand tills man är nöjd.
Så gör för mycket och tillsätt tills smaken o färgen känns rätt.
Kan förstås vara svårt att bedömma smaken i ett sött ojäst öl, men ger i alla fall en föraning.
/Kjell
- Klas Welin
- Torrhumlare

Det låter bra! Då vet jag ungefär vad jag ska sikta på för min Schwartz. Har bara kallmäskat en gång tidigare och då dubblade jag den mörka malten, men det var i en imperial porter och det är ju inte så lätt att se om den blev 75EBC eller 115EBC....
Ska också hålla igen ordentligt på münchermalten, ska bara ge en liten nyans av malt.
Ska också hålla igen ordentligt på münchermalten, ska bara ge en liten nyans av malt.
Karamell-Klabbe skrev:Bumpar/kapar den här tråden lite, hoppas ingen tar illa upp.
Receptet där är:
4,8 kg pilsnermalt
Vad händer om man kör i svartmalten som vanligt å mäskar den samtidigt... är det helt fel?
Hur gick det med ölen förresten? Jag är helt såld på svartöl, men är inte nån höjdare på helmalt ännu. Den senaste hade jag i alldeles för mycket svartmalt i, så den smakar bränt. Ska lagra den läääänge så kanske den blir mjukare. Annars otroligt god.
- Klas Welin
- Torrhumlare

Det är väl som så, att om man mäskar de mörka maltsorterna som vanligt istället för genom kallmäskning så blir det lite mer rostiga och kärva toner än om man kallmäskat. Man kan därför ha mer mörka sorter i, utan att de slår igenom så hårt.
Jag hade t. ex. 5% chokladmalt och 6% svartmalt som kallmäskades i min egen öl.
Min egen öl står just nu på lagring i 6-7'C, i ett corneliusfat. Det blev inte en kraftigt rostad smak på det, snarare en rostnyans som är ganska avrundad av choklad och kaffe. Nästan lite för litet rostat faktiskt.
Den har en ganska lätt kropp och en vacker röd-svart färg. Och med ett fint bett i beskan.
Jag siktade faktiskt på att göra en schwartzbier som mer skulle vara som en pils, fast med mörk färg och lite rostad smak. Och då måste jag faktiskt säga att jag har kommit rätt. Men jag är tveksam till om man verkligen kan kalla det en schwartzbier... Men god blev den.
Just nu funderar jag mest på om den ska få bo i fat eller på flaska. Tycker att det verkar lite knepigt att få rätt kolsyra på lageröl i flaska, ölen har ju haft en temp under jäsning och en lägre temp vid lagring (då kolsyra antagligen också löst sig i grönölet...). Men det kanske bara är att gå efter primärjäsningstemp och läsa innantill i primningstabellerna?...
Min egen öl står just nu på lagring i 6-7'C, i ett corneliusfat. Det blev inte en kraftigt rostad smak på det, snarare en rostnyans som är ganska avrundad av choklad och kaffe. Nästan lite för litet rostat faktiskt.
Den har en ganska lätt kropp och en vacker röd-svart färg. Och med ett fint bett i beskan.
Jag siktade faktiskt på att göra en schwartzbier som mer skulle vara som en pils, fast med mörk färg och lite rostad smak. Och då måste jag faktiskt säga att jag har kommit rätt. Men jag är tveksam till om man verkligen kan kalla det en schwartzbier... Men god blev den.
Just nu funderar jag mest på om den ska få bo i fat eller på flaska. Tycker att det verkar lite knepigt att få rätt kolsyra på lageröl i flaska, ölen har ju haft en temp under jäsning och en lägre temp vid lagring (då kolsyra antagligen också löst sig i grönölet...). Men det kanske bara är att gå efter primärjäsningstemp och läsa innantill i primningstabellerna?...
Karamell-Klabbe skrev:Det är väl som så, att om man mäskar de mörka maltsorterna som vanligt istället för genom kallmäskning så blir det lite mer rostiga och kärva toner än om man kallmäskat. Man kan därför ha mer mörka sorter i, utan att de slår igenom så hårt.
Hur har det gått??? Intresserad av resultatet.
Den jag satte för några månader sen som smakade mest bränt kaffe, har efter lagring mjuknat rejält å har mycke julmust smak nu. Fantastiskt god faktiskt. Synd att kolsyran inte infinner sig med rätt mängd.....
- Klas Welin
- Torrhumlare

Sent svar på frågan om hur det blev...
Men jag tyckte den blev kanon faktiskt. Tog en månad eller mer för att få kolsyra i flaskorna, men nu är det nästan på gränsen till för mycket istället
Den är väldigt lättdrucken, med rostade toner och en, i mitt tycke, lagom beska. Maltsötman finns där, utan att vara alltför karamellsöt. Mer som en mörkt svartröd pilsner alltså.
De rostade tonerna stannar kvar en bra stund efteråt, utan att störa alltför mycket. Om jag låter den stå en månad till på lagring så hoppas jag att den kommer mjukna ännu mer i tonerna.
Och nu har jag druckit upp en 33:a på en kvart, vilket i min värld är ett gott betyg
Skulle nog kunna dricka den här ölen hela kvällen...
Men jag tyckte den blev kanon faktiskt. Tog en månad eller mer för att få kolsyra i flaskorna, men nu är det nästan på gränsen till för mycket istället
Den är väldigt lättdrucken, med rostade toner och en, i mitt tycke, lagom beska. Maltsötman finns där, utan att vara alltför karamellsöt. Mer som en mörkt svartröd pilsner alltså.
De rostade tonerna stannar kvar en bra stund efteråt, utan att störa alltför mycket. Om jag låter den stå en månad till på lagring så hoppas jag att den kommer mjukna ännu mer i tonerna.
Och nu har jag druckit upp en 33:a på en kvart, vilket i min värld är ett gott betyg
Weyermann tillverkar ett flytande maltfärgsextrakt som heter SINAMAR. Många schwartzbier bryggs med detta extrakt både professionellt och i hembryggarsammanhang. Man får färgen men inga rostade toner.
- Klas Welin
- Torrhumlare

Just det, det har jag hört talas om men aldrig testat. Verkar intressant!