Tjenare!
Har just testat torrhumling för första gången. Tillsatte Styrian Golding kottar till sekundärjäsningen. Så idag var det dags för primning och buteljering. Hällde sockerlag i ett nytt kärl och silade ner ölet genom en saftsil för att få bort kottarna. Men - ölet är ju grumligt. Grumligare än efter primärjäsningen.
Vad har jag gjort för fel? Skall det ske ytterligare en omtappning när man har torrhumat, så att humleparticklarna sjunker till botten? Det är väl i så fall inte heller helt optimalt med tanke på syrekontakten..
Nån som vet råd..?
Torrhumling
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Pelle Hoffman
- Torrhumlare

Torrhumling
Pelle
- assistredo
- Maltrostare

Re: Torrhumling
Att ölet blir något disigare än innan vid torrhumling är vanligt men grumligt...? Men att hålla på och sila bort humlen med en sil skulle jag definitivt undvika - försök tappa av försiktigt med en hävert el dyl och lämna humlen kvar i kärlet.
Björn Petersson
När jag torrhumlar brukar jag böra det med kottar i en kokpåse, Sen är det bara plocka upp den med en steril gaffel eller något liknande.
Som assistredo skriver så blir ölet lite disigare av torrhumling. Då är det ju även så att ju mer humle du använder ju mer partiklar och oljor från humlen kommer att lösas i ölet så: mer humle, mer dis.
På tal om dis i morse när jag gick till jobbet trodde jag att världen var en stor veteöl.
Som assistredo skriver så blir ölet lite disigare av torrhumling. Då är det ju även så att ju mer humle du använder ju mer partiklar och oljor från humlen kommer att lösas i ölet så: mer humle, mer dis.
På tal om dis i morse när jag gick till jobbet trodde jag att världen var en stor veteöl.
Musik, öl och vin i varierande ordning.
-
Pelle Hoffman
- Torrhumlare

Tack för svaren!
Nu är ölet färdigt, det blev som ni säger lite disigt, men oj vilken doft!!
Nästa gång blir det torrhumling med humlepåse..
Nu är ölet färdigt, det blev som ni säger lite disigt, men oj vilken doft!!
Nästa gång blir det torrhumling med humlepåse..
Pelle