Stegmäskning o temperaturer

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Mats O
Delmäskare
Delmäskare

Stegmäskning o temperaturer

Inlägg av Mats O »

Hejsan
Tänkte testa det här med stegmäskning men är lite osäker på det här med olika temperaturer o hur man mäter tiden.
Låt oss säga att vi skall ha en proteinrast 51grader i 40 min, detta..... är inga problem.
Men, sen har vi då en andra rast (Försockringsrast?) som skall hålla 62 grader i 15 min, detta följs sen av andra raster med olika temperaturer

Min fråga är när jag skall värma upp till en ny rast, vad skall den uppvärmingstiden räknas som? eller stoppar man klockan när man börjar värma o sen startar den igen när den kommit upp i den nya temperaturen?

Tex proteinrasten pågår i 40 min med 51 grader, börjar värma (låt oss säga det tar 10 minuter att komma upp till 62grader), när värmen är uppe i 62 garder så rastar jag i 15 min, osv.....
Eller skall uppvärmingstiden ingå i nästa rast?

Mvh
Mats
Mats O
Delmäskare
Delmäskare

Re: Stegmäskning o temperaturer

Inlägg av Mats O »

Ingen som kan svara?
Eller har jag uttryckt mig oklart?
Mats
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej Mats!

Som jag har tolkat litteratur och manualer så räknas uppvärmningstiden inte in i rasttiden..........
Mål-Tempen är ju faktiskt inte uppnådd ännu. :wink:
Däremot så strävar man nog att hålla upprampningstiden så kort som möjligt tex med hetvatten-infusioner.
Eller kraftig energitillförsel på annat sätt utan att bränna vid mäsken,
noggran omrörning är alltså av yttersta vikt i processen.
Tror att en ideal rampkurva tar sig uppåt med 1°C per minut.

Återkom gärna med rapport hur det gick och vilken metod du använde.

Mvh Raasken
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Hej
Jag håller med Raasken om att upprampningstiden bör hållas så korta som möjligt.
Tycker att mina öl blir mer reproducerbara när jag började gå från proteinrast till försockring med infusion.
Tycker att 40 min proteinrast + upprampningstid är väldigt långt.
När jag testat det så fick jag dåligt skum, men mycket klara öl.

Tror litteraturen säger att om rampkurvan är snabbare än 1grad/min så räknar man inte med den.
Om man har en seg spisplatta så kanske det tar ett tag innan tempökningen börjar ta fart.
Rasten upphör inte för att du sätter igång uppvärmningen utan när tempen lämnat den ursprungliga temprasten.

/Kjell
Mats O
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Mats O »

Tackar
Det var väl ungefär som jag trodde.
har en induktionsplatta, har planerat att köra igång full värme på den nån minut innan rasten e slut, o sen starta klockan när den e uppe i temp för nästa rast.
(Gäller väl att ligga så nära maxtempen för rasten när den e slut)
Skall bli intressant att se hur lång tid det blir mellan rasterna....
(ca 22 liter mäsk o 2kw induktionsplatta)

Tack för hjälpen

Mats
Skriv svar