någon som byggt KYLSKÅP själv till fatölsanläggning...

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

dj zak
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

någon som byggt KYLSKÅP själv till fatölsanläggning...

Inlägg av dj zak »

Äntligen!!!
står min fatölsanläggning klar...men...jag saknar fast kyla....tror jag blir knäpp!!
hur hittar jag ett litet kylskåp utan kompressor i botten???????? den stjäl ju hela bottenplatsen...
omöjligt..
jag vill få plats med 2 st corneliusfat 24cm i diameter och ca 57c m höga...
finns inget skåp...

NU SKA DET BYGGAS ETT EGET....hur svårt är det, vad isolerar man med och varför köper jag ett enkelt kylaggregat??
kan väl inte va svårt.....vilket material är bäst att bygga mä??? som tål fukt, kyla och lätt att torka av...

berättta..
z
Senast redigerad av dj zak den fredag 2009-09-25 10:27, redigerad totalt 1 gång.
blivande bryggmästare och himmapulare....
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: fatölsanläggning...

Inlägg av Johan Håkansson »

Försök få tag på en liten frysbox. Tillsammans med en sådan här får du en kraftfull jäs- och lagerbox som snabbt får ner ölen till noll grader vid lagring.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Det här problemet känns mycket bekant!

Då min jäskyl är för liten för att få in 18 litersfat och att det inte är så hållbart att hävda att det räcker med bara en hylla mat i den vanliga kylen.

Personligen så väntar jag nu på ett kylaggregat att komma från England. Ett cornelius maxi 310. Med fyra slingor. Dvs att jag kan kyla fyra stycken fat eller rättare sagt ölen och inte faten då de behåller rumstemperatur. Då jag inte har fått aggregatet ännu så kan jag ju inte säga om det fungerar bra men det är ju en beprövad teknik om man ser till krogvärlden.

Kanske kan vara ett tips. Finns att få tag på till vettiga priser på http://www.ebay.co.uk
Frakten kostar en del men ändå inte så dyrt som jag trodde det skulle vara. Jag fick betala 800 för frakten.

/Hans Jimmy
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Ex. lageröl skall man ju inte ha i rumstemperatur, för att sedan servera den kyld med kylaggregat, det mår den inte bra på.
Jag håller med Johan skaffa en kyl eller frysbox och styr den sedan med en extern termostat, än att satsa på ett kylaggregat för servering. Personligen tycker jag att ölen blir alldeles för kall genom en sådan och kan bara användas då man serverar öl, inte lagrar den. Vilket man ju gör betydligt längre än serverar. Bättre är att kyla ölen och hålla den kall med isolering runt faten.

Mitt kylskåp (Bosch fullstort) klarar 7 fat (3 uppe och fyra nere). Kompressordelen i botten är hög men smal så där har jag en träskiva på ben som gör att det precis går att få in två fat och frammanför står de två andra - funkar perfekt. Tyvärr valde jag ett tvådörrars, det hade jag inte gjort idag. Det borde finnas en liten kyl som klarar 4 fat om man mäter sig fram.

En frysbox med extern temostat verkar inte att vara en dum ide alls, men man tvingas lyfta upp och ur faten.
Själv hade jag gärna haft en kyl/frys till då jag saknar annan lagringsmöjlighet och just nu är den full av fat och en massa flaskor av Gueze och Kriek - mumma. Så jag vet inte vilket jag skulle välja, kyl eller frys får bli en smaksak.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Jag har funderat lite på just det du säger kim. Men hur är det egentligen? Är det hållbarheten som försämras eller vad är det som händer om fatet är varmt.

Jag har luskat lite innan jag beställde vidundret. Exempelvis denna beskrivning från spendrups motsäger dig men nu ska jag inte säga att de har rätt. http://www.spendrups.se/perfektol/lageroforvaring.htm

Den som lever får se.

/hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
Pelle Hoffman
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pelle Hoffman »

Spendrups rekommendationer på lagring av öl är anpassat för restauranger. Ölanläggningarna är inställda på ölfat som håller 18-25 grader, är det kallare blir trycket fel. Det dom skriver om lagring är nog snarare "förvaring på lagret" tills fatet ska kopplas på. :D
Pelle
dj zak
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av dj zak »

nu spårar det ur lite....
saken är den att jag har en jättebra frys att jäsa och lagra min öl i, med en thermostat i väggen som ställer den mellan -1 och plus 6.
inga problem...all öl ska lagras på den temperaturen efter jäsning. inget snack. mennnnn...

servering.. jag har byggt en fatölsanläggning och behöver ett kylskåp...finns inget längre...var får jag tag i ett??
85 högt och passande 2 corneliusfat...

som himmabyggare är det inte lämpligt med kylanläggning där ölen kyls på väg upp...om du nu inte har en annan kyl att lagra i förstås...
all öl bör alltid stå kallt...även på restaurang...tro maj...jag är gammal krögare...men ännu viktigare är det med olfiltrerad....
z
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

Hej!
Har själv en elektro helios kyl som det precis får plats två cornelius i, med ca 2 cm till godo.
85 hög
fick montera bort termostat vredet och innerbelysningen dock för att det skulle gå in.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Ludentas skrev:Hej!
Har själv en elektro helios kyl som det precis får plats två cornelius i, med ca 2 cm till godo.
85 hög
fick montera bort termostat vredet och innerbelysningen dock för att det skulle gå in.
Av ren nyfikenhet - tror du att det skulle gå att få plats med ett 9L fat bakom i mitten utöver de andra faten om du förstår vad jag menar?
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Nu tycker jag ju att alla andra redan rett ut värme/kyla problemen tillräckligt. Men en sak med lagring som många inte tänker på, som även Spendrup tar upp, är att det är faktiskt lika viktigt att ölen håller en jämn temperatur och inte varierar med dygnet. Om det är 8 eller 10, 12 grader (eller lite till) spelar ofta inte så stor roll, det är som sagt minst lika viktigt att temperaturen är jämn om man skall lagra öl på ett bra sätt.
Tyvärr jag jag själv inte världens bästa möjlighet själv, så visst är man lite avundsjuk på de som har en sval källare med väldigt jämn temperatur.

Halvhöga kylskåp som tar 3 eller fyra fat borde nog finnas då jag kan placera 4 fat där nere där kompressorpuckeln är. En en större kyl borde väl rimligen ha en större/lika stor kompressor som en mindre frys, inte mindre iaf. Där uppe skulle man kunna få in fyra fat också om man gjorde om vattenrännan i bakkant, för det är väldigt lite som gör skillnaden nu med tre fat till att få in fyra. Men den kylen jag hade först var precis kass, den tog bara två uppe och två nere beroende på en tjock fast plastlist i dörren - så kolla även in dörren när ni tittar på kylskåp.

// Kim
Senast redigerad av Kim den onsdag 2009-08-19 17:32, redigerad totalt 1 gång.
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Man kan också öka volymen i skåpet genom att byta ut innerväggen i dörren - ofta formpressad så att det finns hyllor (som tar plats) - mot ex. en slät aluminiumplåt med samma yttermått som det man tar bort. Använd den borttagna innerväggen som mall.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

svensson.lu skrev:
Ludentas skrev:Hej!
85 hög
Av ren nyfikenhet - tror du att det skulle gå att få plats med ett 9L fat bakom i mitten utöver de andra faten om du förstår vad jag menar?
Nja , kanske men tveksamt, tror oxå att det blir lite bökigt att byta fat när det tar slut i det innersta , då måste man ju flytta på något av dom 2 yttre och jag vill inte gärna röra mina när ölen väl har klarnat, då riskerar man ju att grumla till det igen.
Annars kan man ju göra som någon skrev och byta ut innersidan på dörren, då kan man ju ha dom stora faten lite längre ut och då borde man nog kunna klämma in ett litet fat bakom.
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Jag får plats med två 19 l fat + ett 9 l i min kyl från Electro Helios. Det tog lite tid innan jag hittade ett tillräckligt stort men till slut gick det. Fanns begagnat hos en vitvarubutik här på Frösön. Det verkar som om Electro Helios ofta har lite annorlunda mått än andra märken. Jag har tagit bort hyllorna i dörren (med en hel del våld) och satt in en ordentlig bottenplatta på stödben. Någon gång kanske jag byter hela innersidan av dörren men då måste jag nog isolera om den också. Ingen dum idé faktiskt.

Jag tycker inte det är något problem att flytta faten som redan är tappade så länge man är noga med att flytta dem försiktigt. Någon gång har jag råkat stöta till dem rejält så jag rört upp bottensatsen men det har sedimenterat efter ett par dygn. Men det är förstås möjligt att det påskyndar åldrandet av ölen.
Användarens profilbild
Malt Magnus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Malt Magnus »

Eller så har man ju en väldigt bra anledning att dricka upp ett av 19 L faten när det lilla fatet tar slut, bara att bjuda hem några kompisar, dom brukar alltid ställa upp och hjälpa till när det verkligen behövs! :D
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
dj zak
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: någon som byggt KYLSKÅP själv till fatölsanläggning...

Inlägg av dj zak »

hur bygger man en kyl........
Skriv svar