Lite frågor om fat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

leoc
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Lite frågor om fat

Inlägg av leoc »

Hej.

Jag har några frågor om fat som jag kanske kan få svar på här...

Jag skulle helst vilja använda mina sodastream patroner, just för att jag har ett antal liggande...
Jag såg på humle.se att de har "adapter med regulator" för sådana. Funkar det med sodastream patroner till 18l faten, eller är de "för svaga"?

Dessutom skulle jag föredra att kolsyresätta ölen i fatet, sedan koppla bort patronen igen.
Är detta möjligt? Anledningen är att jag tänker mig en uppsättning med regulator/patron för flera fat.
Eller bör jag ha den i konstant? Ska jag satsa på en "avstängningsventil för kolsyreslang" (humle.se)?

När jag sedan ska tappa upp på glas att dricka, måste jag ansluta patronen igen för att kunna driva ut ölet?

Gällande kylning av ölet i fatet, måste jag ha hela fatet i kylskåp? Jag har ont om plats och vill helst inte köpa kylskåp...
"Räcker" det med källarsvalt (~10-12 grader) eller finns det någon form av kylslinga för ölet på väg ut? Isbitar i öl vägrar jag...
Vad har ni för tips och råd?

Mvh
Leo
hakan.liljegren
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Lite frågor om fat

Inlägg av hakan.liljegren »

Sodastreampatron funkar bra till 18 liters fat. Det är samma tryck i dom som i större flaskor. (Däremot tar dom ju slut fortare.) Tänk på att det är olika adaptrar för 300g och 450g patronerna.

Du kan kolsyra ölet och sedan koppla bort flaskan. Men det tar några dar innan det är kolsyrat.

När du tappar ur ska kolsyran vara ansluten så att det fylls på lika stor volym som du tappar ur. Annars sjunker trycket och du får mindre kolsyra i ölet. Fast det rätt lång tid för kolsyran att gå ur också efter en trycksänkning.

Man måste inte ha fatet i kylskåp, man kan ha en ölkylare innan kranen istället. Fast dom är rätt dyra. Jag har själv mina fat i kylskåp får jag tror hållbarheten blir bättre om ölet får stå kallt. Om du har tillgång till 10 - 12 grader så låter det som en alldeles utmärkt serveringstemperatur för många öltyper.
leoc
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av leoc »

Tack för svaren, det gör det lite klarare för mig!

Följdfråga...
När jag vill koppla ur sodastreamen, vart gör jag det?

Enligt humle.se så ska jag inte koppla ur regulatorn förrän patronen är slut, annars kan den skadas.
Jag kan väl inte koppla ur kulkopplingen på fatet, eller kan jag det?

Behöver jag någon extra "stopp" eller kanske två stycken, en mot regulatorn och en mot fatet?

T.ex. Sodastream <-> Regulator <-> kolsyreslang <-> "stopp" <-> slang <-> "stopp" <-> slang <-> kulkoppling <-> fat

/Leo
hakan.liljegren
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hakan.liljegren »

När du vill koppla ur koldioxiden är det kopplingen vid fatet du kopplar ur. Adaptern som sitter mellan patronen och regulatorn ska däremot inte skruvas loss förrän patronen är slut. Det finns en packning i adaptern som kan skadas annars.

Du behöver inga extra stopp utan kan koppla fatet direkt till regulatorn. Förutsatt att du håller fatet på rätt köl förstås.

Jag kan också tipsa om att du kan kolsyra ett öl lite snabbare om du skakar fatet. Det är dock två saker som är viktiga då, dels ska du inte ha någon bottensats och dels måste du koppla ur kolsyrekopplingen när du skakar. Alltså, pysa i koldioxid, koppla ur, skaka, pysa i koldioxid, koppla ur, skaka, o.s.v.

/Håkan
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Jag klarar mig rätt bra med två regulatorer + sodastreampatroner (gamla typen). Båda regulatorerna har förgrening till två fatkopplingar så jag kan ha max 4 fat påkopplade samtidigt. Man får flytta om lite då och då för att se till att hålla trycket men det tar några dar innan kolsyran blir för låg. För det mesta har jag ena uppsättningen i kylen till lager (8 grader) och andra uppsättningen i kallförrådet för ale (12 grader). Jag har också en tredje reservtub med kolsyra så jag inte behöver få panik när en tub tar slut helt plötsligt. :-)

Tips: alla sodastreamtuber har tom- och fullvikt präglat antingen i toppen av tuben eller på mässingskragen. Väg regulatorn innan du ansluter den så kan du lätt se hur mycket kolsyra som är kvar.

Min erfarenhet är att det går fortare att få i kolsyran i ölen än att få ur den. Det kan vara lite trixigt ibland att få rätt balans, nu har jag ett fat Wiener i kylen som plötsligt har för mycket kolsyra. Jag är kanske lite känslig för det och föredrar för lite hellre än för mycket kolsyra eftersom det tar bort mycket av smaken. Ölen känns också för kall, så jag tror att det beror på att fatet står längst in mot kylelementet och därför blir kallare än 8° som kylen annars håller, och därmed absorberar ju ölen mer kolsyra. Fatet med tysk pilsner som står närmare dörren har däremot perfekt kolsyra. Jag tappar med billiga picknickkranar genom 1 m sytråd som jag just skaffat men jag tycker nog även det är lite för långt, jag vill gärna att lite mer skum ska skapas i glaset och har inget emot att vänta ett par minuter på det.

Om du vill ha mer kolsyra än vad som är brukligt för brittiska ale men ändå förvara ölen i 10-12 grader, t.ex. för en lager eller en belgare, så kan jag se två alternativ. Antingen behåller du ett högt tryck hela tiden och använder en lång sytråd till kranen, eller så sänker du trycket genom att släppa ut lite gas via säkerhetsventilen när du tappar upp. Du måste då höja trycket igen för att behålla kolsyran men det är ingen brådska, du kan gott ha lågt tryck i några dar innan du höjer det igen. Och det är ju på sätt och vis ett kärt bestyr att pyssla om sina fat! :-)
Skriv svar