Lagring av lager

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
peter.pl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Lagring av lager

Inlägg av peter.pl »

Jag har just nu min första lager på jäsning. När ölet (en schwartz bier) jäst ut vid sina 10-12 grader (Saflager W-34/70) har jag lite funderingar på hur jag bäst bör göra. Tanken är att tappa på flaska och prima dessa för att få lämplig kolsyrehalt.

Min första fråga rör just primning, jag har som plan att prima ölet till ca: 2,5 Vol% CO2. Fungerar priming av lager på samma sätt som primning av ale? Eller bör man ta hänsyn till något annat? Vilken temperatur bör jag ange i mallen för beräkning av sockermängd? 12 grader som den har vid jäsning? 6 grader som den får vid lagringen eller 18 grader där jag tänkte förvara ölet fram tills den förbrukas?

Jag har förstått att ölet mår bäst av att lagras vid låg tempertatur 0-2 grader, men som framgick ovan kommer jag få lagra vid +6 grader. Vad får detta för konsekvenser? (Vad förlorar ölet på att lagras ett tag vid denna temperatur?) Hur länge bör ölet lagras innan man förhoppningsvis kan njuta av ett glas schwartz bier?

/Peter
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Lagring av lager

Inlägg av svensson.lu »

peter.pl skrev:Fungerar priming av lager på samma sätt som primning av ale? Eller bör man ta hänsyn till något annat?
Det funkar på samma sätt.
peter.pl skrev: Vilken temperatur bör jag ange i mallen för beräkning av sockermängd? 12 grader som den har vid jäsning? 6 grader som den får vid lagringen eller 18 grader där jag tänkte förvara ölet fram tills den förbrukas?
Du ska ange den temperatur som ölet har precis innan du tappar på flaska. Det är för att bestämma den mängd CO2 som redan finns i ölet. Om det står kallt är det löst mer CO2 än om det hade stått i rumstemperatur och därmed behöver du inte tillsätta lika mycket socker för att komma upp i 2.5%

T.ex. om jag har ölet stående i källaren vid 12C och sen tar upp den i min lägenhet som håller 22C. Om jag tappar upp ölet på flaska direkt så skriver jag in 12C om jag däremot låter ölet stå en 3-4 dagar och sen tappar upp ölet på flaska så skriver jag in 22C. Under tiden så kommer det att börja bubbla i jäsröret för att lösligheten på CO2 minskat.

peter.pl skrev:Jag har förstått att ölet mår bäst av att lagras vid låg tempertatur 0-2 grader, men som framgick ovan kommer jag få lagra vid +6 grader. Vad får detta för konsekvenser? (Vad förlorar ölet på att lagras ett tag vid denna temperatur?) Hur länge bör ölet lagras innan man förhoppningsvis kan njuta av ett glas schwartz bier?
Inte så stor skillnad skulle jag tro. Det kanske inte går lika fort/effektivt? När det gäller lagringstiden så har jag lagrat både Kölsch och lager på balkongen i vinter och de började bli bra efter en 2-3 månader. Det är väl bara att smaka och se!
Skriv svar