Sökfunktionen ur funktion

Tyck till och föreslå saker om själva forumet

Moderatorer: Fredrik Almgren, martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Sökfunktionen ur funktion

Inlägg av tio Pepe »

Jag söker på ord som "gastuber", "adapter", "petri", "petriadapter" och "minicols" och får noll resultat.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Sökfunktionen ur funktion

Inlägg av Fredrik Almgren »

Det som är problemet är att det så kallade sökindexet behöver byggas om. Det nollställdes när vi uppdaterade
forummjukvaran i julas. Problemet var att försöket att generera om sökindex ledde till att max-spärren
för antal databasaccesser per timme hos webbhotellet spärrade genereringen. Det som krävs är en stegvis
ombyggnad av sökindexet med pauser emellan för att sprida antalet databasaccesser.
My hope is hops
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Sökfunktionen ur funktion

Inlägg av Fredrik Almgren »

Well - nu har jag hållit på hela dagen med att sakta tugga igenom byggandet av sökindexet.
Om man bara låter det löpa på så slår spärren på max 100000 databas accesser per timme in snabbt.
Istället får man klicka en gång per "runda" om cirka 100 inlägg. Nu har den kommit igenom ungefär
8500 inlägg dvs hälften av dem som finns på forumet. Dessa verkar ha genererat 430 000 nya poster
i databasen :roll:

Det tråkiga är att progressen ibland går baklänges vilket jag inte fattar alls...

Intressant nog så hoppas ord som är för vanliga över och jag vet inte om det finns något sätt att se
alla överhoppade ord. Genom att söka kan jag dock märka att "experiment" och "vallentuna" är
för vanligt förekommande för att komma med i sökindexet. Spännande. Som jag fattar det så
kan man lösa det genom att justera tröskelvärdet för "Vanlighet" och sedan... generera om sökindexen
igen. :evil:
My hope is hops
Skriv svar