Dömning Julitahumleöl 24 Januari

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Jessica
Torrhumlare
Torrhumlare

Dömning Julitahumleöl 24 Januari

Inlägg av Jessica »

Hej kära öldomare!
Vi vill även härmed bjuda in er alla till dömningarna för The Swedish Hop Flower Power Project. För er som inte tidigare fått information från och om projeket kan gärna läsa mera om det på http://www.shbf.eu/index.php/artikelark ... le-at-alla

Nu går vi in i en ny fas av projektet, den spännande provningsfasen! Hoppas ni alla är lika nyfikna som oss på att smaka de drygt 60 ölen som bryggdes i november av över 50 bryggare i hela Sverige. Nu är det snart dags att analysera smak-, arom- och bitteregenskaper och hur de olika klonerna defacto påverkar slutresultatet dvs. ölen!

Varmt välkomna lördag 24e januari 2009 kl.12:30 – 16:30. (SHBFs öldomare, tag med era domarglas)

Resultaten av odlingen, kemiska analyser, bryggning och sensoriska bedömningarna kommer att presenteras på ”Humlemiddagen” i april. Till Humlemiddagen kommer alla som arbetat med projektet vara inbjudna. Vi hoppas hitta sponsorer till middagen så vi kan bjuda på hela eller delar av middagen. Planen är att det skall ske fredagen innan SM, dock är datum för SM 2009 är ännu inte fastlagt. Vi återkommer så snart vi fått besked.

O.S.A. senast 6/1

Juligaste humlehälsningar
Jessica Heidrich, SHBF
Berith Karlsson, Närke Kultutbryggeri
Else-Marie Strese, Julita Sveriges Lantbruksmuseum, Nordiska Museet, projektledare
I'm a hop hearted woman
Användarens profilbild
Dan Nilsson
SHBF - Bryggkursledare

Re: Dömning Julitahumleöl 24 Januari

Inlägg av Dan Nilsson »

Det var lite synd att jag bara han bedömma några få öl och inga torrhumlade. Hade lovat att vara på Högbergs klockan 15:00 och dömningen kom heller inte igång fören kvart över ett.

Protokollet var en helt ny variant och jag saknade referenser till nivåerna. Mer kvantifierande än man normalt bedömmer. Ett nollöl vore ju bra, men det hade även underlättat om man fått bekanta sig med protokollet innan.

Domarna i vår grupp fann ofta samma dofter och smaker, men fyllde i nivån mycket olika. Har svårt att se om ni kan dra så specifika slutsater som protokollet medger.

De få öl jag smakade var dock generellt mycket tråkiga och undrar om humlet skördats något för sent, eftersom de flesta vittnat om bruna kottar och svampsoppa.

Till sist en undran varför man väljer ett kraftigt DMS skadat öl som Pripps Blå, för torrhumlingstest. Borde inte Asahi eller Budweiser vara bättre val?
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Dan Nilsson skrev:Det var lite synd att jag bara han bedömma några få öl och inga torrhumlade.
Det skall du nog närmast vara glad för. ;-)
My hope is hops
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Nu har jag inte hittat något bryggeriprotokoll från slutet av 1800-talet men jag misstänker att vi gör "fel" när vi humlar med julitaölen.
Har en känsla av att man kokade humlen ganska länge förr i tiden och inte 5-10 minuter som vi gjorde. Man ville ha ut så mycket beska som möjligt och det får åtminstonde jag ut vid 45-60 minuter.
Många av dom skog/lök/svamptooner vi hittade hade förmodligen inte funnits om humlen åkt i tidigare.
Antar att det man ville åt humlens bevarande egenskaper och beskan,inte de aromatiska kvaliteerna.

Men jag är otroligt imponerad av av att detta projekt är genomfört. All heder åt allt jobb som lagts ner.
När jag berättade på jobbet om svenska humpleprovningen var många otroligt intresserade och imponerade.
Än en gång tack för att organisatörerna genomfört detta.

Har någon provat att använda humlen endast som bitterhumle eller mätt alfasyran på den?
Jag kan brygger gärna en omgång med julitahumle endast i bittergiva om ingen gjort det tidigare.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Var det någon som tog bilder under dömningen som man kan få ta del av?
Har skrivit en liten text till Hembryggaren och vore kul att ha med några foton också.

Om det är så att ni kan dela med er får ni gärna skicka dem

Helst också med namn på fotografen och med någon beskrivning på bilden/bilderna.
Skriv svar