Digital pH-mätare, bu eller bä?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Digital pH-mätare, bu eller bä?
Jag sitter i funderingar kring pH-värden och jag tycker som så att om man inte ska trolla ihop något otroligt enastående svårt recept så kan man strunta i det i nybörjartaget. Ändå så sitter man ju här och klurar på det perfekta bryggverket och saker kan ju alltid bli lite bättre. Vad jag förstått så ska lackmuspapper vara jäkligt osäkra i de färgintervall som vi är ute efter och jag funderar då på om inte en digital mätare vore på sin plats. Jag har kikat runt efter sådana och har hittat ett par som är ganska billiga, runt 500-1000:-, men som måste kalibreras med massa buffrade lösningar. Nu undrar jag då om det är någon som vet om det finns något liknande som man bara kan dra upp ur en låda och sticka ner i vörten och få ett värde? Eller på sin höjd bara spola av med lite destvatten, gärna runt 500-1000:-.
Hej,
Att kalibrera en pH-mätare är nog mer eller mindre ett måste - annars får du ju precis lika kass värde som lackmuspapper, som du själ skriver.
Men använder du dem frekvent behöver de ju inte kalibreras varje gång. Bäst är också att skaffa förvaringslösning som de står i.
Men att kalibrera är ju inte så svårt, så där ser jag inget problem.
Den jag har har jag köpt på Sagitta.se, den klarar sig inom ditt intervall - jag har den vattentäta modellen. Mesta problemet med den tycker jag är att den äter lite väl mycket batteri när den bara står.
De har både förvaringslösning och kalibreringslösning till vettiga pengar.
En annan trevlig pH mätare finns i Tyskland hos Arcada.com, en trevlig kille där hjälper dig. Fördelen med den pH-mätaren är att den har en riktig strömbrytare, nackdelen är att man får manuellt kalibrera den med en liten skruv. Den är också billigare.
Här köper man kalibreringsvätska i en påse man själv får blanda.
Som vanligt så finns det för och nackdelar med dem båda.
Min summering är dock: Skall du använda den väldigt ofta, köp Sagittas. Om du använder den mer sällan köp den Arcada har.
// Kim
Att kalibrera en pH-mätare är nog mer eller mindre ett måste - annars får du ju precis lika kass värde som lackmuspapper, som du själ skriver.
Men använder du dem frekvent behöver de ju inte kalibreras varje gång. Bäst är också att skaffa förvaringslösning som de står i.
Men att kalibrera är ju inte så svårt, så där ser jag inget problem.
Den jag har har jag köpt på Sagitta.se, den klarar sig inom ditt intervall - jag har den vattentäta modellen. Mesta problemet med den tycker jag är att den äter lite väl mycket batteri när den bara står.
De har både förvaringslösning och kalibreringslösning till vettiga pengar.
En annan trevlig pH mätare finns i Tyskland hos Arcada.com, en trevlig kille där hjälper dig. Fördelen med den pH-mätaren är att den har en riktig strömbrytare, nackdelen är att man får manuellt kalibrera den med en liten skruv. Den är också billigare.
Här köper man kalibreringsvätska i en påse man själv får blanda.
Som vanligt så finns det för och nackdelar med dem båda.
Min summering är dock: Skall du använda den väldigt ofta, köp Sagittas. Om du använder den mer sällan köp den Arcada har.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.