mjöd

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

P-Väsby
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

mjöd

Inlägg av P-Väsby »

Mjödrecept. Någon som vet något??
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Jag vill slå ett slag för sajten http://www.gotmead.com/ där står förmodligen allt du vill veta och tusen saker till.

Ett annat recept som jag precis använt och inte smakar fy skam men förmodligen inte är särskilt typiskt:
1 äpple
1 lime
2 centimeter skalad ingefära.
Finfördela allt i en stor gryta med 10 liter vatten och koka upp.
Låt svalna och häll i en burk billig honung och jästen du tänkt använda.
Använd en öljäst du gillar, jag föredrar us56 eller någon belgojäst. Annars funkar vinjäst också, men det har jag aldrig provat.
Speciell mjödjäst finns.

När jäsningen kommit igång så silar jag bort alla fasta partiklar och häller musten på jäshinken.
Tillsätter även 1 paket russin(gärna ekologiska osvavlade) som snabbt kokats upp.
Tillsätt så mycket honung du vill ha för att få den styrka du vill ha på mjödet. Jag brukar ta en burk till, jag vill inte ha det för starkt.
Använd kvalitetshonung på slutet.

Jag bruknar räkna med att 1 kg honung ger 350 öchlegrader, men det är bara en höftad uppskattning.
Förutsätter att du som hembryggare har koll på allt annat som jästemperatur, renlighet osv.
Det färdiga resultatet ska inte smaka som öl om nu någon trodde det.

Man bör ha jästnärsalt också som tillsätts i olika givor under jäsningen, men det kommer jag aldrig ihåg att köpa. Russinen är en nödlösning på det problemet.

Mitt mjöd skulle förmodligen inte vinna några priser i en tävling.

Den stora skilnaden är att när man brygger öl så är det stora jobbet före jästen tillsätts, med mjöd är det efteråt.

Men plöj gärna igenom gotmed.com för att lära dig mer.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Skriv svar