Mjölktankar
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Mjölktankar
Är det någon som har något bra tips på vem man skall kontakta om man vill köpa gamla mjölktankar? Har sett dem hos en del småbryggerier och bryggklubbar men vart kan man köpa dem? Känner tyvärr inga mjölkbönder själv...
I'm a hop hearted woman
Hej Jessica
Kolla med närmaste mejeri, de brukar äga tankarna som står ute hos bönderna. När jag kollade senast med mejeriet här hemma tog dom 1:50/liter för sina kasserade tankar, men det är några år sedan. Skrotpriset på rostfritt har rusat iväg så det är nog betydligt dyrare idag.
Annars är väl Blocket ett tips, men det har du säker redan tittat på
/p
Kolla med närmaste mejeri, de brukar äga tankarna som står ute hos bönderna. När jag kollade senast med mejeriet här hemma tog dom 1:50/liter för sina kasserade tankar, men det är några år sedan. Skrotpriset på rostfritt har rusat iväg så det är nog betydligt dyrare idag.
Annars är väl Blocket ett tips, men det har du säker redan tittat på
/p
Mjölktankar kan du nog få ett antal prisförslag på om du annonserar i tidningen atl www.atl.nu som naturligtvis finns i pappersformat också.
Men dom är inte billiga längre, det finns många användningsområden för dom tankarna.
Tankarna är vanligtvis ganska låga och breda och har kylelmenten i bottnen.
Om man inte har omrörning i dom tankarna så kan det bli rätt stora temperaturskilnader.
Det är inte kul att upptäcka att toppen håller 12 grader och lagerjästen är fastfrusen vid kylementen.
Jag vet inte varifrån jag får iden att dom skall användas till lagerjäsning?
Om inte annat så tror jag att det billigaste sättet att komma över en tank i rostfritt stål är en oisolerad ackmulatortank, den har mycket mindre lulllull än vad en mjölktank har.
Hur stora sådana som tillverkas vet jag inte, men det borde finnas en hel del folk på forumet som jobbar med rostfritt stål som kan sånt.
Men dom är inte billiga längre, det finns många användningsområden för dom tankarna.
Tankarna är vanligtvis ganska låga och breda och har kylelmenten i bottnen.
Om man inte har omrörning i dom tankarna så kan det bli rätt stora temperaturskilnader.
Det är inte kul att upptäcka att toppen håller 12 grader och lagerjästen är fastfrusen vid kylementen.
Jag vet inte varifrån jag får iden att dom skall användas till lagerjäsning?
Om inte annat så tror jag att det billigaste sättet att komma över en tank i rostfritt stål är en oisolerad ackmulatortank, den har mycket mindre lulllull än vad en mjölktank har.
Hur stora sådana som tillverkas vet jag inte, men det borde finnas en hel del folk på forumet som jobbar med rostfritt stål som kan sånt.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten 
Passa på jessica innan denna vackra tank blir omgjord till badtunna 
http://www.blocket.se/vi/16344626.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/16344626.htm?ca=11_s
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten