Kan man göra förkultur på så mycket som 500g maltextrakt?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Kan man göra förkultur på så mycket som 500g maltextrakt?
Satte min första sats i helgen. Det blev några missöden.
3,6 kg Muntoon maltextrakt gav inte den OG som killen i affären sa. Han sa att det skulle räcka till 25 liter femprocentig öl. Det stämde inte med mina beräkningar men jag litade på honom. Men resultatet blev sämre än mina egna beräkningar. Fast jag bara fyllde på vatten till 15 liter blev det ändå bara en OG på 32. Senare skaffade jag 0,5 kg maltextrakt till så nu är det 17 liter med OG 34. Jag hade tänkt mig en OG på 50.
Jästpåsen kom jag inte överens med. Lyckades inte göra sönder påsen inuti. Till slut hällde jag bara på innehållet i jäskaret.
Förkultur hade jag inte planerat för. Nu har jag dessutom lärt mig här på forumet att den typen av jäst jag använde (Propagator) måste det göras förkultur av.
Vörten står nu i källaren i sommarstugan som håller runt 10 grader så den klarar sig väl? Men inför nästa besök där om tio dagar tänker jag göra en förkultur på ny jäst. Men jag tänkte samtidigt få i litet mer malt. Kan man göra en förkultur på en hel halvkilosförpackning?
3,6 kg Muntoon maltextrakt gav inte den OG som killen i affären sa. Han sa att det skulle räcka till 25 liter femprocentig öl. Det stämde inte med mina beräkningar men jag litade på honom. Men resultatet blev sämre än mina egna beräkningar. Fast jag bara fyllde på vatten till 15 liter blev det ändå bara en OG på 32. Senare skaffade jag 0,5 kg maltextrakt till så nu är det 17 liter med OG 34. Jag hade tänkt mig en OG på 50.
Jästpåsen kom jag inte överens med. Lyckades inte göra sönder påsen inuti. Till slut hällde jag bara på innehållet i jäskaret.
Förkultur hade jag inte planerat för. Nu har jag dessutom lärt mig här på forumet att den typen av jäst jag använde (Propagator) måste det göras förkultur av.
Vörten står nu i källaren i sommarstugan som håller runt 10 grader så den klarar sig väl? Men inför nästa besök där om tio dagar tänker jag göra en förkultur på ny jäst. Men jag tänkte samtidigt få i litet mer malt. Kan man göra en förkultur på en hel halvkilosförpackning?
tio Pepe
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
---------------
- Anders Boström
- Vattenbehandlare

Kan man göraförkulturpåså mycket som 500g maltextrakt?
tio Pepe skrev:
gissar på att maltextrakten du använt ligger på 300Ö/kg så borde du ha
cirkus 72 i jäskärlet nu!
tio Pepe skrev:
så var det inte många som pratade förkultur och det blev öl ändå
tio Pepe skrev:
så mycket du behöver och spara resten.
mvh/anders
Låter skumt! Du ska nog kolla din mätare... om 17 liter stämmer och man3,6 kg Muntoon maltextrakt gav inte den OG som killen i affären sa.
Han sa att det skulle räcka till 25 liter femprocentig öl. Det stämde
inte med mina beräkningar men jag litade på honom. Men resultatet blev
sämre än mina egna beräkningar. Fast jag bara fyllde på vatten till 15
liter blev det ändå bara en OG på 32. Senare skaffade jag 0,5 kg
maltextrakt till så nu är det 17 liter med OG 34. Jag hade tänkt mig
en OG på 50.
tio Pepe skrev:
Om bara jästen levde så går det nog bra. I början när flytande jäst komJästpåsen kom jag inte överens med. Lyckades inte göra sönder påsen
inuti. Till slut hällde jag bara på innehållet i jäskaret.
Förkultur hade jag inte planerat för. Nu har jag dessutom lärt mig här
på forumet att den typen av jäst jag använde (Propagator) måste det
göras förkultur av.
så var det inte många som pratade förkultur och det blev öl ändå
tio Pepe skrev:
Lite overkill - satsa på maltextrakt i pulverform så är det lätt att taVörten står nu i källaren i sommarstugan som håller runt 10 grader så
den klarar sig väl? Men inför nästa besök där om tio dagar tänker jag
göra en förkultur på ny jäst. Men jag tänkte samtidigt få i litet mer
malt. Kan man göra en förkultur på en hel halvkilosförpackning?
mvh/anders
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Re: Kan man göraförkulturpåså mycket som 500g maltextrakt?
Jag köpte en till mätare och fick samma resultat.Anders Boström skrev:tio Pepe skrev:Låter skumt! Du ska nog kolla din mätare... om 17 liter stämmer och man3,6 kg Muntoon maltextrakt gav inte den OG som killen i affären sa.
Han sa att det skulle räcka till 25 liter femprocentig öl. Det stämde
inte med mina beräkningar men jag litade på honom. Men resultatet blev
sämre än mina egna beräkningar. Fast jag bara fyllde på vatten till 15
liter blev det ändå bara en OG på 32. Senare skaffade jag 0,5 kg
maltextrakt till så nu är det 17 liter med OG 34. Jag hade tänkt mig
en OG på 50.
När jag kokade malten så kokade det över vid ett tillfälle. Kan det förklara saken?
Eller kan det ha blivit kvar maltsocker i saftsilen tillsammans med humlen?
Då kanske det har börjat jäsa när jag kommer dit efter två veckor? Men jag måste ha en B-plan om det inte har det. Jag kan ta med mig mer jäst och göra en förkultur på fredagkvällen och pytsa i den på söndag eftermiddag. Men om det har börjat jäsa så har jag köpt jäst i onödan. Hur länge håller sig en sån jästpåse?Anders Boström skrev: tio Pepe skrev:Om bara jästen levde så går det nog bra. I början när flytande jäst komJästpåsen kom jag inte överens med. Lyckades inte göra sönder påsen
inuti. Till slut hällde jag bara på innehållet i jäskaret.
Förkultur hade jag inte planerat för. Nu har jag dessutom lärt mig här
på forumet att den typen av jäst jag använde (Propagator) måste det
göras förkultur av.
så var det inte många som pratade förkultur och det blev öl ändå![]()
Ja, så får det bli. Ett par halvkilosförpackningar i pulverform.Anders Boström skrev: tio Pepe skrev:Lite overkill - satsa på maltextrakt i pulverform så är det lätt att taVörten står nu i källaren i sommarstugan som håller runt 10 grader så
den klarar sig väl? Men inför nästa besök där om tio dagar tänker jag
göra en förkultur på ny jäst. Men jag tänkte samtidigt få i litet mer
malt. Kan man göra en förkultur på en hel halvkilosförpackning?
mvh/anders
Tack för hjälpen!
tio Pepe
---------------
---------------
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Re: Kan man göraförkulturpåså mycket som 500g maltextrakt?
När jag kokade malten gjorde jag en klantighet till. Jag hällde på maltextraktet först och vatten sen, så det brände fast i botten. Men kan så mycket socker ha fastnat där?tio Pepe skrev:När jag kokade malten så kokade det över vid ett tillfälle. Kan det förklara saken?
Eller kan det ha blivit kvar maltsocker i saftsilen tillsammans med humlen?
Hur länge håller sig öljast av typen Propagator?
tio Pepe
---------------
---------------
- Anders Boström
- Vattenbehandlare

Kan man göraförkulturpåså mycket som 500g maltextrakt?
tio Pepe skrev:
annat - ingen aning...
tio Pepe skrev:
Förvara i kylskåp. Är påsen intakt så kan den ett år eller mer, men det
blir hela tiden färre celler som är i gott skick.
På skoj satte jag igång en gammal påse som legat i 1.5år och det tog ett
par veckor innan den började svälla, men sen blev det en helt OK
förkultur som resultat.
Man brukar säga att tiden innan den börjar svälla är ungefär 1 dag per
månad från tillverkningsdatum.
mvh/anders
Nåt beror det på, men om det är mätfel, överkokning, fastbränning ellerNär jag kokade malten gjorde jag en klantighet till. Jag hällde på
maltextraktet först och vatten sen, så det brände fast i botten. Men
kan så mycket socker ha fastnat där?
annat - ingen aning...
tio Pepe skrev:
Länge...Hur länge håller sig öljast av typen Propagator?
Förvara i kylskåp. Är påsen intakt så kan den ett år eller mer, men det
blir hela tiden färre celler som är i gott skick.
På skoj satte jag igång en gammal påse som legat i 1.5år och det tog ett
par veckor innan den började svälla, men sen blev det en helt OK
förkultur som resultat.
Man brukar säga att tiden innan den börjar svälla är ungefär 1 dag per
månad från tillverkningsdatum.
mvh/anders
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Besökte sommarstugan igår. Efter 16 dagar så hade det börjat jäsa. Det jäser väldigt långsamt, men det ska det väl. Det var 6-8 grader i källaren just då. Det blir litet varmare om det är varmt ute.
Jag tog också med mig en till 1,8 kg Muntoon som fick ett snabbt uppkok tillsammans med 4 liter vatten. När jag hade kylt ner det till 20 grader så slangade jag ner det i jäshinken lugnt och fint utan att öppna locket. OG i den tillsatsen gick inte att mäta, den var för hög. Jag spädde med vatten till dubbla mängden och fick en OG på 90, alltså ska det ha varit 3 liter med OG 180 plus 17 liter med OG 34 och en liter vatten. Det får jag till 21 liter med OG 54. Alldeles lagom.
Jag tog också med mig en till 1,8 kg Muntoon som fick ett snabbt uppkok tillsammans med 4 liter vatten. När jag hade kylt ner det till 20 grader så slangade jag ner det i jäshinken lugnt och fint utan att öppna locket. OG i den tillsatsen gick inte att mäta, den var för hög. Jag spädde med vatten till dubbla mängden och fick en OG på 90, alltså ska det ha varit 3 liter med OG 180 plus 17 liter med OG 34 och en liter vatten. Det får jag till 21 liter med OG 54. Alldeles lagom.
tio Pepe
---------------
---------------