Jag har ett frysskåp som jag har anslutit till en extern temostat av den typ som säljs på humle. Vilket funkar jättebra för att hålla ett snävt och stabilt temperaturområde.
Än så länge används den bara för att lagra och kyla flasköl men det finns såklart tankar på att jäsa lager och ev kyla ölfat.
Problemet är att det bildas en massa kondens på kylslingorna i taket på skåpet. Det efterföljande "takdroppet" ställer idag bara till med fula fläckar på flaskorna men det känns inte så lockande att jäsa saker där.
Finns det något man kan göra åt kondensen? Funkar så kallade torrbollar vid låga temperaturer?
Kondensproblem i moddad frys
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
christian.einarsson
- Satsbryggare

Kondensproblem i moddad frys
/Christian
-
christian.einarsson
- Satsbryggare

Tack!PeO skrev:och välkommen till forumet!
Listen ser fräsch ut så jag tror inte det läcker något genom den men när du säger det så kan det nog bli en glipa mellan list och plåt där sladden till termostatproben går in.PeO skrev:Om du får mycket kondens har du nog en läckande tätningslist i frysskåpet. Annars ska det inte behöva vara något problem. Jag har två ombyggda frysboxar som jag kör på samma sätt och det fungerar alldeles utmärkt.
Finns det någon risk med att borra i sidoväggen på ett vanligt frysskåp? Kylslingor och el finns väll inuti eller på baksidan? Isf. så skulle man kunna borra ett hål och trä in proben och täta med slilicon eller dyl. runt sladden...
/Christian
Mja, Christian har problem med ett frysskåp och PeO har en frysbox som funkar bra. I en frysbox ligger frysslingorna runt väggarna och i ett frysskåp finns de i hyllplanen.
Kylslingorna håller väldigt låg temperatur och fryser ned den ev. fukt som finns i skåpet. Fukt finns det gott om i den luft som kommer in när man öppnar skåpet och den fryser till is ganska snabbt, det behöver inte vara något läckage.
Det här problemet finns i alla kylrum och är inget konstigt. Lägg in en plåt i aluminium, rostfritt eller koppar. Luta plåten lite bakåt och inåt med en smal ränna som går mot bakväggen så kondesvattnet kan rinna ned längs bakväggen. Du måste troligen torka upp vattnet i botten lite nu och då men du slipper problemet.
I en frysbox sätter sig kondesvattnet på väggarna och rinner ned och då är det ett mindre problem. Men vatten samlas likväl i botten och behöver torkas upp.
Framförallt om det är en varm dag när den kalla ölen smakar bäst.
e-ale
Kylslingorna håller väldigt låg temperatur och fryser ned den ev. fukt som finns i skåpet. Fukt finns det gott om i den luft som kommer in när man öppnar skåpet och den fryser till is ganska snabbt, det behöver inte vara något läckage.
Det här problemet finns i alla kylrum och är inget konstigt. Lägg in en plåt i aluminium, rostfritt eller koppar. Luta plåten lite bakåt och inåt med en smal ränna som går mot bakväggen så kondesvattnet kan rinna ned längs bakväggen. Du måste troligen torka upp vattnet i botten lite nu och då men du slipper problemet.
I en frysbox sätter sig kondesvattnet på väggarna och rinner ned och då är det ett mindre problem. Men vatten samlas likväl i botten och behöver torkas upp.
Framförallt om det är en varm dag när den kalla ölen smakar bäst.
e-ale