Julölsprovare sökes

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 106
Blev medlem: fredag 2006-11-10 20:00
Ort: Stockholm, Tensta
Kontakt:

Julölsprovare sökes

Inlägg av bosse »

Jag söker 3 personer som vill vara med på julölsprovning nu på måndag
klockan 17.00 på Söder i Stockholm. Det är för ett julölstest åt
matreceptsidan www.menyse.com samt tidningen Metro.

Hela Systembolagets sortiment på ~35 julöl ska provas och bedömmas under
4 timmar med matpaus i halvlek. Bedömningen är inte lika inriktad på
typriktighet som föreningens bedömningar och det finns ett otäckt inslag där
flaskans utseende ger poäng men på det stora hela blir det en bra
bedömning. Så bra vi gör den rättare sagt. Det vore kul att få med lite
rutinerade öldrickare som har många och bra åsikter om hur ett gott öl ska
smaka.
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 106
Blev medlem: fredag 2006-11-10 20:00
Ort: Stockholm, Tensta
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Jag fick med mig en hembryggare till, pere här på forumet. Fö bestod testpanelen av två inbitna stor stark-drickare och tre killar som dricker det mesta. Därför blev också resultatet ganska blandat.

http://www.menyse.com/misc/julolstest_2007/index.htm
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Inlägg av Fredrik Almgren »

Men Sofiero kom i alla fall sist ser jag. :-)
My hope is hops
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 106
Blev medlem: fredag 2006-11-10 20:00
Ort: Stockholm, Tensta
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Vissa öl hittade helt enkelt inga anhängare i något läger. :-)
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 142
Blev medlem: tisdag 2006-11-28 22:08
Ort: Hägersten Stockholm

Inlägg av pere »

Det var verkligen roligt att få sina fördommar på kant.
Allt blindtestades naturligtvis.

Vissa belgare är aldeles för spritiga för att passa någonstans i en svensk jul.
Bad elf måste varit trasig på något sätt, luktade gammal pissoar.
Överraskande nog höjde jag arbogas julöl till skyarna?
Jämtlands och wisby har seriösa problem och skulle inte fått många poäng på ett SM i hembryggning trots att dom beviseligen kan göra bra öl annars.

Många engelska öl var trötta och förmodligen oxiderade eller gjorda på gamla kryddor eller humle.


Sofiero var förmodligen en vanlig sofiero, lite utspädd och färgad.....
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
peter.lithner
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 40
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51

Julölsprovaresökes

Inlägg av peter.lithner »

Eller som min lärare i objektorienterad programmering sa: Standarder är jättera. Låt oss ha en var.

Bäst av juölen hittils är Golden Naked Christman Ale från Jacobsen (alltså Carlsberg). De brygger en del skarpa öl faktiskt.

Räknar med att förstaplatsen ryker samma stund som jag smakar av svagdrickan vi bryggde idag dock :-)

/peter, göteborg

< Snip >


Det bästa med fastslagna standarder är att det finns så många att välja mellan.

Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 284
Blev medlem: torsdag 2006-12-21 10:39
Ort: Växjö

Inlägg av Salle »

Skulle varit intressant att smaka de ölen som var goda om Bad Elf luktade pissoar (står dock inget om smaken), jag köpte faktiskt fler efter att ha druckit min testöl av den.

Salle i Växjö
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 142
Blev medlem: tisdag 2006-11-28 22:08
Ort: Hägersten Stockholm

Inlägg av pere »

Flera har synat mitt påstående om Bad Elf.
Vi hade förmodligen en dålig flaska, för bra var den då definitivt inte.
Men julölsprovningen ska tas med en nypa salt, det var bara två domare med, annars hade nog inte spendrups och åbro hamnat så högt och belgarna hade nog fått mer cred, framförallt om dom serverats i kylda glas vid på flaskan angiven temperatur.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Skriv svar