Julölsprovare sökes
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Julölsprovare sökes
Jag söker 3 personer som vill vara med på julölsprovning nu på måndag
klockan 17.00 på Söder i Stockholm. Det är för ett julölstest åt
matreceptsidan www.menyse.com samt tidningen Metro.
Hela Systembolagets sortiment på ~35 julöl ska provas och bedömmas under
4 timmar med matpaus i halvlek. Bedömningen är inte lika inriktad på
typriktighet som föreningens bedömningar och det finns ett otäckt inslag där
flaskans utseende ger poäng men på det stora hela blir det en bra
bedömning. Så bra vi gör den rättare sagt. Det vore kul att få med lite
rutinerade öldrickare som har många och bra åsikter om hur ett gott öl ska
smaka.
klockan 17.00 på Söder i Stockholm. Det är för ett julölstest åt
matreceptsidan www.menyse.com samt tidningen Metro.
Hela Systembolagets sortiment på ~35 julöl ska provas och bedömmas under
4 timmar med matpaus i halvlek. Bedömningen är inte lika inriktad på
typriktighet som föreningens bedömningar och det finns ett otäckt inslag där
flaskans utseende ger poäng men på det stora hela blir det en bra
bedömning. Så bra vi gör den rättare sagt. Det vore kul att få med lite
rutinerade öldrickare som har många och bra åsikter om hur ett gott öl ska
smaka.
Jag fick med mig en hembryggare till, pere här på forumet. Fö bestod testpanelen av två inbitna stor stark-drickare och tre killar som dricker det mesta. Därför blev också resultatet ganska blandat.
http://www.menyse.com/misc/julolstest_2007/index.htm
http://www.menyse.com/misc/julolstest_2007/index.htm
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

- Inlägg: 1408
- Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
- Ort: Stockholm, Årsta
Det var verkligen roligt att få sina fördommar på kant.
Allt blindtestades naturligtvis.
Vissa belgare är aldeles för spritiga för att passa någonstans i en svensk jul.
Bad elf måste varit trasig på något sätt, luktade gammal pissoar.
Överraskande nog höjde jag arbogas julöl till skyarna?
Jämtlands och wisby har seriösa problem och skulle inte fått många poäng på ett SM i hembryggning trots att dom beviseligen kan göra bra öl annars.
Många engelska öl var trötta och förmodligen oxiderade eller gjorda på gamla kryddor eller humle.
Sofiero var förmodligen en vanlig sofiero, lite utspädd och färgad.....
Allt blindtestades naturligtvis.
Vissa belgare är aldeles för spritiga för att passa någonstans i en svensk jul.
Bad elf måste varit trasig på något sätt, luktade gammal pissoar.
Överraskande nog höjde jag arbogas julöl till skyarna?
Jämtlands och wisby har seriösa problem och skulle inte fått många poäng på ett SM i hembryggning trots att dom beviseligen kan göra bra öl annars.
Många engelska öl var trötta och förmodligen oxiderade eller gjorda på gamla kryddor eller humle.
Sofiero var förmodligen en vanlig sofiero, lite utspädd och färgad.....
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten 
-
peter.lithner
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 40
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Julölsprovaresökes
Eller som min lärare i objektorienterad programmering sa: Standarder är jättera. Låt oss ha en var.
Bäst av juölen hittils är Golden Naked Christman Ale från Jacobsen (alltså Carlsberg). De brygger en del skarpa öl faktiskt.
Räknar med att förstaplatsen ryker samma stund som jag smakar av svagdrickan vi bryggde idag dock
/peter, göteborg
Bäst av juölen hittils är Golden Naked Christman Ale från Jacobsen (alltså Carlsberg). De brygger en del skarpa öl faktiskt.
Räknar med att förstaplatsen ryker samma stund som jag smakar av svagdrickan vi bryggde idag dock
/peter, göteborg
< Snip >
Det bästa med fastslagna standarder är att det finns så många att välja mellan.
Flera har synat mitt påstående om Bad Elf.
Vi hade förmodligen en dålig flaska, för bra var den då definitivt inte.
Men julölsprovningen ska tas med en nypa salt, det var bara två domare med, annars hade nog inte spendrups och åbro hamnat så högt och belgarna hade nog fått mer cred, framförallt om dom serverats i kylda glas vid på flaskan angiven temperatur.
Vi hade förmodligen en dålig flaska, för bra var den då definitivt inte.
Men julölsprovningen ska tas med en nypa salt, det var bara två domare med, annars hade nog inte spendrups och åbro hamnat så högt och belgarna hade nog fått mer cred, framförallt om dom serverats i kylda glas vid på flaskan angiven temperatur.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten 