Humleparametrar

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Humleparametrar

Inlägg av Johan Håkansson »

Jag har i USA kommit över en förpackning cascadepellets från Hopunion på drygt 100 gram. På förpackningen anges förutom alfa 5,8% även fyra andra parametrar:

Beta 7,0%
HSI .256
Co-humulone 37%
B-514

Betasyra och Co-humulone förstår jag i princip vad det är, om detta står att läsa i Jan Tejbrants artikel i Hembryggaren nr 3 2006. Men mot vilka värden strävar man? Är 7,0% respektive 37% högt eller lågt, bra eller dåligt? Även Jan Tejbrants artikel i Hembryggaren nr 2 2007 tar upp dessa värden för en massa humlesorter.

Vad kan HSI .256 och B-514 vara?

Borde vi efterfråga dessa parametrar när vi köper humle i Sverige, för att ännu bättre kunna styra över våra hembrygder?
Är fast skumkrona en flytande valuta?
OLA
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av OLA »

HSI är forkortningen för Hop Storage Index och används för att ange kvalitet på humlens lagringsstabilitet.
Värden under HSI 0.30 anses vara god kvalitet. Faktorer som påverkar kvaliteten är främst temperatur men även hur stor strukturell skada som har uppnåtts på humlen.
HSI-värdet kan användas för att räkna ut det nuvarande alfa-värdet, det är ju inte 5,8 längre.

Vad B-514 är vet jag tyvär inte :(

Men det vet säkert någon annan ;)
Rickard G
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Rickard G »

Värdena på de parametrarna du fått på påsen är helt normala. 7% betasyror är ungefär där de flest humlesorter ligger. Mängden betasyror varierar från år till år och med vilken sort det är. 37% cohumulon är också helt normalt. I tyskland lär man sig att man ska ha så låg cohumulon som möjligt eftersom det anses bli ett bättre och mer stabilt skum än om man har en hög andel cohumulon. Men å andra sidan så isomeriserar cohumulon lite lättare än humulon och adhumulon vilket gör att du får lite mer bitterhet från en humle med hög andel cohumulon än en med mindre andel.

Jag antar att vi kan få de här uppgifterna om vi frågar humlegården. De borde ha fullständiga specifikationer på de humlesorterna de har i lager.

Angående B-514 så antar jag att det bara är ett batchnummer.
Skriv svar