Spara öl?

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

CharlesCassino\(CF\)

Spara öl?

Inlägg av CharlesCassino\(CF\) »

Johejsan.

Vad finns det för åsikter och ideer där ute
om vad man bör göra om man skall spara
öl en längre tid. vi pratar 5 månader ev mer?
Öltypen är vanligt lager ljus å mörk av mellisstyrka.

Visst den brukar bli bättre efter en tids lagring, men
kanske inte denna tidsperioden...

Blanda i askorbinsyra ed?
Mängder?
Eller vad?
Typ frysa hela keggen (c:

Charles
CharlesCassino\(CF\)

Spara öl?

Inlägg av CharlesCassino\(CF\) »

Johejsan.

Vad finns det för åsikter och ideer där ute
om vad man bör göra om man skall spara
öl en längre tid. vi pratar 5 månader ev mer?
Öltypen är vanligt lager ljus å mörk av mellisstyrka.

Visst den brukar bli bättre efter en tids lagring, men
kanske inte denna tidsperioden...

Blanda i askorbinsyra ed?
Mängder?
Eller vad?
Typ frysa hela keggen (c:

Charles
joelsson.christer
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 6
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Spara öl?

Inlägg av joelsson.christer »

Hej !!
I helgen drack jag en belgisk Wit som brygdes i januari 2005 och en Wienerlager bryggd nov-dec 2004. Båda hade förvarats på corneliusfat och stått i kylskåp i ca +6 och smakade förträffigt. Dom var ganska alkoholstarka runt 6% det gör väl att hållbarheten blir längre. Öl i mellanölsklassen blir väl svårare att få lång hållbarhetstid på om man inte vill humla kraftigt..

mvh Christer Joelsson, Lövstaölet

----- Original Message -----
From: CharlesCassino(CF) ([email]CharlesPUNKTCassinoPÅcfPUNKTse[/email])
To: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse ([email]Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse[/email])
Sent: Tuesday, April 11, 2006 10:01 AM
Subject: [Bryggaren] Spara öl?


*** Brev nr. 11926 till Bryggaren skickat av "Charles Cassino (CF)" <CharlesPUNKTCassinoPÅcfPUNKTse ([email]CharlesPUNKTCassinoPÅcfPUNKTse[/email])> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse ([email]bryggarenPÅmollehemPUNKTse[/email]) <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<

Johejsan.

Vad finns det för åsikter och ideer där ute
om vad man bör göra om man skall spara
öl en längre tid. vi pratar 5 månader ev mer?
Öltypen är vanligt lager ljus å mörk av mellisstyrka.

Visst den brukar bli bättre efter en tids lagring, men
kanske inte denna tidsperioden...

Blanda i askorbinsyra ed?
Mängder?
Eller vad?
Typ frysa hela keggen (c:

Charles


Johejsan.

Vad finns det för åsikter och ideer där ute
om vad man bör göra om man skall spara
öl en längre tid. vi pratar 5 månader ev mer?
Öltypen är vanligt lager ljus å mörk av mellisstyrka.

Visst den brukar bli bättre efter en tids lagring, men
kanske inte denna tidsperioden...

Blanda i askorbinsyra ed?
Mängder?
Eller vad?
Typ frysa hela keggen (c:

Charles
Kim

Spara öl?

Inlägg av Kim »

Jag skulle inte blanda i något alls.
Tror att jästen gör bättre nytta än askorbinsyra och andra skumma
"tillsatser".

Har du bryggt redan är nog bara lagring i kyla vid 2 grader bästa
alternativet.
Om du skall brygga kan du ju ge den en lite bätte humlegiva + lagring enl.
ovan.

Detta är vad jag skulle satsa på iaf. Och minst 6 månader torde väl en
hembryggd klara sig om de kommersiella klarar sig så länge - kolla in vilken
kommersiell standardöl som helst som helst och de brukar väl vara stämplade
ca 6 månader framåt.


// Kim



Johejsan.

Vad finns det för åsikter och ideer där ute
om vad man bör göra om man skall spara
öl en längre tid. vi pratar 5 månader ev mer?
Öltypen är vanligt lager ljus å mörk av mellisstyrka.

Visst den brukar bli bättre efter en tids lagring, men
kanske inte denna tidsperioden...

Blanda i askorbinsyra ed?
Mängder?
Eller vad?
Typ frysa hela keggen (c:

Charles
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: CharlesCassino(CF) [mailto:CharlesPUNKTCassinoPÅcfPUNKTse]
Skickat: den 11 april 2006 10:01
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] VB: Spara öl?


*** Brev nr. 11931 till Bryggaren skickat av "Charles Cassino
\(CF\)" <CharlesPUNKTCassinoPÅcfPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 402
Blev medlem: onsdag 2006-10-25 00:31
Ort: Torna Hällestad, Skåne

Spara öl?

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

kyla i måttliga mängder. alltså typ 0-3°C tror i alla fall jag är den
bästa metoden. Sex månader låter precis lagom som till Ölandsträffen.
Får vi smaka då så vet vi hur det gick! (C;
Askorbinsyra gör ju bara nytta om det finns syre i ölet, det är ju ett
antioxidationsmedel. Finns syre i ölet är det ju ändå rätt kört. Gissar
att du inte vill pastörisera eller filtrera?

Bosse Bergenståhl

2006-04-11 kl. 10.01 skrev CharlesCassino((CF)):
*** Brev nr. 11931 till Bryggaren skickat av "Charles Cassino \(CF\)"
<CharlesPUNKTCassinoPÅcfPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<


Johejsan.

Vad finns det för åsikter och ideer där ute
om vad man bör göra om man skall spara
öl en längre tid. vi pratar 5 månader ev mer?
Öltypen är vanligt lager ljus å mörk av mellisstyrka.

Visst den brukar bli bättre efter en tids lagring, men
kanske inte denna tidsperioden...

Blanda i askorbinsyra ed?
Mängder?
Eller vad?
Typ frysa hela keggen (c:

Charles


 
Johejsan.
 
Vad finns det för åsikter och ideer där ute
om vad man bör göra om man skall spara
öl en längre tid. vi pratar  5 månader ev mer?
Öltypen är vanligt lager ljus å mörk av mellisstyrka.
 
Visst den brukar bli bättre efter en tids lagring, men
kanske inte denna tidsperioden...
 
Blanda i askorbinsyra ed?
Mängder?
Eller vad?
Typ frysa hela keggen (c:
 
Charles
malt är gott
peter.z.hogstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 68
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51

Spara öl?

Inlägg av peter.z.hogstrom »

Tjing,

Att förvara den i kyl hela tiden brukar fungera utmärkt under den tidsrymden och den håller säkert upp emot 1 år utan någon större försämring.

Peter

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: CharlesCassino(CF) [mailto:CharlesPUNKTCassinoPÅcfPUNKTse]
Skickat: den 11 april 2006 10:01
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Spara öl?

Låst