Tinktur

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

Putte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 253
Blev medlem: fredag 2006-10-20 20:14
Ort: Stockholm, Rågsved

Tinktur

Inlägg av Putte »

Hallå allihopa,
Ni som brukar göra tinkturer för att krydda era öl, vilket förhållande ska
man använda mellan smakgivare och alkohol? eller spelar det ingen roll?
/Patrik
Mitt minne är omfattande men dimmigt.
/Charles Darwin
peter.z.hogstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 68
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51

Tinktur

Inlägg av peter.z.hogstrom »

Hej Putte,

Klart det spelar roll! Tar man för lite smakgivare så riskerar man ju att hamna på rent homeopatiska bidrag och så kan vi ju inte ha det (c:

Jag gör ofta tinkturer, från början till glöggen men på senare åren har jag använt desa även till julölen.
35%-ig sprit är det som gäller. Jag brukar se till att täcka min smakgivare och sedan lägga till ungefär 1 - 2 cm sprit. De kärl jag gör mina tinkturer i brukar vara ca 1-2 dL stora så det är inga mängder som behövs,
2-3 matskedar krydda eller så brukar vara lagom. Men olika smakgivare ger ju olika mycket smak så det är svårt att ange nån generell mängd som funkar för alla smakgivare. Det finns säkert en del milda kryddor/blommor e.d. där man behöver ett antal dL smakgivare som sen täcks med sprit. En sak är i varje fall säker och det är att ju starkare extract/tinctur man gör desto mindre sprit tvingas man sedan tillsätta sin brygd.

Av julkryddorna är kanel och pommerensskal knepigast och kräver lite vidare öppning. Bryt gärna sönder till mindre biter för mindre bitar ger större anläggningsyta men är ffa lättare att få i och ur kärlen...
4 kanelstänger och 5-6 pommerensskal är lagom att satsa på.

Glasburkar eller flaskor med tätslutande lock är bra att använda. Mina tinkturer får stå från år till år med utbyte av kryddorna i mitten av november varje år så några otäta kärl funkar ej.

Lycka till,

Peter

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: PatrikLekberg [mailto:patrikPUNKTlekbergPÅbredbandPUNKTnet]
Skickat: den 11 april 2006 10:01
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Tinktur


Hallå allihopa,
Ni som brukar göra tinkturer för att krydda era öl, vilket förhållande ska
man använda mellan smakgivare och alkohol? eller spelar det ingen roll? /Patrik
Låst