-----Ursprungligt meddelande-----
Från: UffeKarlström
[mailto:hello_and_welcome_to_jamaica_have_a_nice_dayPÅhotmailPUNKTcom]
Skickat: den 31 januari 2006 22:06
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Jästfrågor
*** Brev nr. 11588 till Bryggaren skickat av Uffe Karlström
<hello_and_welcome_to_jamaica_have_a_nice_dayPÅhotmailPUNKTcom> ***
Blir det bättre på något vi med en foliekork än att använda ett jäsrör?
/Uffe
Det går lika bra med jästör om inte bättre.
Men du måste då använda jästör av glas, dom där missfostren av plast, dom
tål inte när man gör en kraftig decificering, t ex. som i detta fall att det
sprutar ånga från kokningen genom dom. Plasten sjunker ihop till någon
oformligt, medan glasrören blir närmast sterila.
Göran
Jästfrågor
Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp
- assistredo
- Maltrostare

- Inlägg: 1483
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
- Ort: Linköping
Jästfrågor
Finns det jäsrör i glas att få tag i nuförtiden? Min farsa använde sådana
vid vinbryggning fram till på 60-talet men sen´har jag inte sett några.
Björn P., Linköping
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: GöranEng [mailto:goeranPUNKTengPÅbolinaPUNKThsbPUNKTse]
Skickat: den 24 februari 2006 14:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] VB: RE: Re: Jästfrågor
*** Brev nr. 11674 till Bryggaren skickat av Göran Eng
<goeranPUNKTengPÅbolinaPUNKThsbPUNKTse> ***
/Uffe
Det går lika bra med jästör om inte bättre.
Men du måste då använda jästör av glas, dom där missfostren av plast, dom
tål inte när man gör en kraftig decificering, t ex. som i detta fall att det
sprutar ånga från kokningen genom dom. Plasten sjunker ihop till någon
oformligt, medan glasrören blir närmast sterila.
Göran
vid vinbryggning fram till på 60-talet men sen´har jag inte sett några.
Björn P., Linköping
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: GöranEng [mailto:goeranPUNKTengPÅbolinaPUNKThsbPUNKTse]
Skickat: den 24 februari 2006 14:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] VB: RE: Re: Jästfrågor
*** Brev nr. 11674 till Bryggaren skickat av Göran Eng
<goeranPUNKTengPÅbolinaPUNKThsbPUNKTse> ***
/Uffe
Det går lika bra med jästör om inte bättre.
Men du måste då använda jästör av glas, dom där missfostren av plast, dom
tål inte när man gör en kraftig decificering, t ex. som i detta fall att det
sprutar ånga från kokningen genom dom. Plasten sjunker ihop till någon
oformligt, medan glasrören blir närmast sterila.
Göran
Björn Petersson
Jästfrågor
Det verkar inte vara någon svårighet att köpa dom i en bryggbutik.
Bara att man måste fråga efter dom för av någon anledning verkat dom bara
förvaras i något förråd och aldrig ligga framme i butiken.
Göran
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BjörnochUllaPetersson [mailto:assistredoPÅswipnetPUNKTse]
Skickat: den 25 februari 2006 05:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] SV: VB: RE: Re: Jästfrågor
*** Brev nr. 11675 till Bryggaren skickat av Björn och Ulla Petersson
<assistredoPÅswipnetPUNKTse> ***
Finns det jäsrör i glas att få tag i nuförtiden? Min farsa använde sådana
vid vinbryggning fram till på 60-talet men sen´har jag inte sett några.
Björn P., Linköping
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: GöranEng [mailto:goeranPUNKTengPÅbolinaPUNKThsbPUNKTse]
Skickat: den 24 februari 2006 14:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] VB: RE: Re: Jästfrågor
*** Brev nr. 11674 till Bryggaren skickat av Göran Eng
<goeranPUNKTengPÅbolinaPUNKThsbPUNKTse> ***
/Uffe
Det går lika bra med jästör om inte bättre.
Men du måste då använda jästör av glas, dom där missfostren av plast, dom
tål inte när man gör en kraftig decificering, t ex. som i detta fall att det
sprutar ånga från kokningen genom dom. Plasten sjunker ihop till någon
oformligt, medan glasrören blir närmast sterila.
Göran
Bara att man måste fråga efter dom för av någon anledning verkat dom bara
förvaras i något förråd och aldrig ligga framme i butiken.
Göran
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BjörnochUllaPetersson [mailto:assistredoPÅswipnetPUNKTse]
Skickat: den 25 februari 2006 05:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] SV: VB: RE: Re: Jästfrågor
*** Brev nr. 11675 till Bryggaren skickat av Björn och Ulla Petersson
<assistredoPÅswipnetPUNKTse> ***
Finns det jäsrör i glas att få tag i nuförtiden? Min farsa använde sådana
vid vinbryggning fram till på 60-talet men sen´har jag inte sett några.
Björn P., Linköping
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: GöranEng [mailto:goeranPUNKTengPÅbolinaPUNKThsbPUNKTse]
Skickat: den 24 februari 2006 14:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] VB: RE: Re: Jästfrågor
*** Brev nr. 11674 till Bryggaren skickat av Göran Eng
<goeranPUNKTengPÅbolinaPUNKThsbPUNKTse> ***
/Uffe
Det går lika bra med jästör om inte bättre.
Men du måste då använda jästör av glas, dom där missfostren av plast, dom
tål inte när man gör en kraftig decificering, t ex. som i detta fall att det
sprutar ånga från kokningen genom dom. Plasten sjunker ihop till någon
oformligt, medan glasrören blir närmast sterila.
Göran