Metaller inom ölbryggning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Metaller inom ölbryggning

Inlägg av Fredrik Nivert »

Hej!
Att rostfritt är ett väldigt bra material inom ölbryggning är nog de flesta överrens om; lätt att göra rent, håller bra, tål de flesta rengöringsvätskor mm. Tyvärr är rostfritt både dyrt och svårarbetat.

Ett alternativ som jag tror många använder är mässing och koppar. T.ex. till kopplingar, vörtkylare mm. Vad har ni för erfaranhet av dessa alternativa metaller? T.ex. har jag sett mässingkopplingar som är helt gröna av ärg, pga starka rengöringsvätskor. Visst en koppling går byta efter ett tag, men t.ex. en pump vill man inte byta ut stup i kvarten.
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

metallurgi

Inlägg av pere »

I boken How to brew så är ett helt kapitel om metaller och deras egenskaper.
Mycket läsvärt för den som är rädd för att bli förgiftad av tungmetaller och liknande.

Den viktigaste slutsatsen är nog att man ska låta bli att gå fram med stålull och liknande på ytorna som bildas, många gånger viull man att det ska ärga(oxidera tror jag vanligtvis, men jag är inte expert) eftersom man då vet att ytan inte fäller ut med otrevligheter.

Under bryggningen är det inte så farligt, men metallerna man använder till lagring är viktigare.

Det enda jag funderat på tidigare var när jag lödat koppar och då använt blyfritt lödtenn.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Skriv svar