Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
av Brewhog » torsdag 2024-11-07 22:12
Jag har ständiga problem med att ölen tappar smak, speciellt av humle direkt efter tappning. Teorin att inte koka extrakt för länge hjälper lite mot färg och obehaglig restsötma men nu tänker jag ge mig på oxidation. Sist så bryggde vi en NEIPA på helmalt. Den var kontinuerligt humlad i runt 30 min under kok och torrhumlad. Den smakade bra vid provsmakning av utjäst öl direkt ur hinken. Efter kolsyrning endast acceptabel sedan söt, sabbad och lätt jästig några dagar senare dock fortfarande ljus i färgen. Otroligt tröttsamt.
Vad av dessa saker jag ofta gör anses vara stora källor till oxidation?
1. Tappa om ölet utan purging av ny hink (tänkte jag testa att skippa omtappning men ändå torrhumla nu).
2. Provtagning ur hink.
3. Torrhumling utan att behandla humlen med CO2 i annat kärl innan.
4. Tillsätta humle efter aktiv jäsfas (testar nu på toppen av jäsningen).
5. Tappning på fat utan purging av fatet (men med rundskakning av kokat vatten innan).
6. Tappning på fat genom manluckan (öppen hantering) med slangen längs kanten.
7. Tappning med hävert med avtaget lock från hinken.
8. Använda gammal öppnad humle som legat fryst.
9. Använda gammal oöppnad humle som är utgången.
-
Brewhog
- Torrhumlare
-
av Lindh » söndag 2024-11-10 17:43
Samtilga utom 2an (om du har tappkran) och trean. En oxiderad öl blir inte söt så lite oklart vad du tampas med för problem. Jästig har inget med det hela att göra heller.
-
Lindh
- Maltrostare
-
av Brewhog » söndag 2024-11-10 22:12
Lindh skrev:Samtilga utom 2an (om du har tappkran) och trean. En oxiderad öl blir inte söt så lite oklart vad du tampas med för problem. Jästig har inget med det hela att göra heller.
Jag tampas med att humlearomen försvinner fort egentligen. Beskrivningen av smaken är nog bara för att blivit obalans i smakerna. Jag har ingen aning om det är oxidation som gör det.
-
Brewhog
- Torrhumlare
-
av ekstedt » tisdag 2024-11-12 15:30
Oxidation kan ge många sensoriska effekter. Att fräscha humlearomer går förlorade är absolut en av dem.
-
ekstedt
- Munk
-
-
av Brewhog » onsdag 2024-11-13 00:29
Ja, en annan sak jag inte vet om man borde göra är kallkrasch som suger in luft pga undertrycket som bildas. Det var väl det enda som saknades på listan. Vissa saker är ju enklare än andra att göra så jag funderar på vad man skall prioritera om något.
-
Brewhog
- Torrhumlare
-
av ekstedt » onsdag 2024-11-13 10:47
Det är absolut en faktor också. En del sätter en ballong på jäsröret i slutet av jäsningen för att fånga koldioxid som sedan får sitta på under kallkrasch.
-
ekstedt
- Munk
-
-
Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier