Bryggde i söndags och fick ut två hinkar med 18 liter i varje.
Har jästen M36 Liberty Bell Ale Yeast i en av hinkarna och American east coast Ale Yeast new england i den andra hinken och det är den senaste jästen som inte har kommit igång.
Jäser i 18 grader.
Måndags kväll: så hade Liberty Bell Yeast börjat bubbla, men inte den andra jästen har inte alls satt igång, så skakade jag hinken igen,
Tisdagen kväll: så hade den inte än startat bubbla, så jag skakade igen.
Onsdag kväll: fortfarande inte börjat.
Vad finns det mer jag kan göra?
Tacksam för svar
Recept:
Malt
10 kg Pale ale
500 g Crystal
500 g VeteMalt
Humle
400 g Hull Melon 0 min
Jäst
M36 Liberty Bell Ale Yeast
American east coast Ale Yeast new england
Jästen har inte starta efter 3 dagar
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Jästen har inte starta efter 3 dagar
Att det inte bubblar innebär inte att det inte jäser. Hur är med andra indikationer? Jästskum? SG?
Om det de facto inte har börjat jäsa är enda åtgärden att hysta i ny (och bättre) jäst. Skulle i så fall ha gjorts senast i går helst.
Om det de facto inte har börjat jäsa är enda åtgärden att hysta i ny (och bättre) jäst. Skulle i så fall ha gjorts senast i går helst.
Och du har såklart kollat att locket och packningen till jäsröret verkligen håller tätt? Annars håller jag med Ekstedt, i med ny jäst så fort det går.
//Perwaste
Tack för bra svar.
Var precis ute och kollade till kärlet och det bubblade faktiskt
Tänkte på det där med att tillsätta ny jäst, hade det funkar att göra det även efter 6 dagar?
Var precis ute och kollade till kärlet och det bubblade faktiskt
Tänkte på det där med att tillsätta ny jäst, hade det funkar att göra det även efter 6 dagar?
http://www.xn--smedl-mua.se - Smedöl.se
Funka och funka, ju längre vörten står utan att jäsningen startar, desto sämre är det.Smedol skrev:Tack för bra svar.
Var precis ute och kollade till kärlet och det bubblade faktiskt![]()