(Besvarad)Brewfather: Registrera volymökning med jäststarter

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

(Besvarad)Brewfather: Registrera volymökning med jäststarter

Inläggav KlasNilsson » onsdag 2022-08-03 15:13

Jag gör min första batch med jäststarter och undrar hur jag registrerar volymökningen i liter i receptet? Jag har lagt till jäststartern (1,9L) i Brewfather, men den verkar inte justera batch-volymen. I mitt huvud påverkar väl det beräknad ABV om inte den extra mängden vatten är med? Jag har lagt till mängden DME i receptet som ”Primary”?
Oavsett är det lite surt att receptet inte räknar rätt volym slutprodukt.
Bilagor
5DE61398-D059-4737-9CC7-F673B50F5145.jpeg
Senast redigerad av KlasNilsson torsdag 2022-08-04 06:06, redigerad totalt 1 gång.
KlasNilsson
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Brewfather: Hur registrera volymökning med jäststarter

Inläggav KlasNilsson » torsdag 2022-08-04 06:05

Jag fick svar på Brewfather community som jag tänkte köra på.: Kyl jäststartern när den jäst ut. Häll av vörten och addera bara jästlagret i botten. Därmed blir inte volymen så mycket större och jag kunde ta bort spraymalten ur beräkningen också.
KlasNilsson
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: (Besvarad)Brewfather: Registrera volymökning med jäststa

Inläggav Perwaste » torsdag 2022-08-04 13:11

Det låter rätt omständigt?

Om det nu inte finms en ruta att klicka i för att addera förkulturen med, så går det väl att justera med den volymen i utrustningsprofilen?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: (Besvarad)Brewfather: Registrera volymökning med jäststa

Inläggav Djonk » torsdag 2022-08-04 19:29

När man använder magnetomrörare till förkulturen blir den starkt oxiderad, det är liksom poängen, så det vanliga är att hälla bort vätskan och bara ha i jästlagret. Tycker att det är en fördel i "shaken, not stirred"-metoden att man lika gärna kan hälla i rubbet direkt (efter avsmakning) med tanke på att det bör vara den piggaste jästen som fortfarande flyter, men då får du hitta på något sätt att korrigera i Brewfather om du vill att det ska stämma så bra som möjligt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier