Mäskkärl

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Mäskkärl

Inläggav PocketPatch » måndag 2020-11-23 20:05

Hejsan,

Någon som har erfarenhet av märkkärl från Ölkompainet? (https://www.olkompaniet.se/maskkarl-26-liter)
De flesta på tuben och övriga nätet verkar köra på Rubbermaid kyltunnor från USA, men jag kan inte läsa mig till vad som skulle vara skillnaden mot exemplet ovan. En uppenbar sak som skiljer är priset, de springer iväg x2 om man skall beställa från USA.

Hur stabilt ligger temperaturen under 60min?
Förvärmer ni kärlet eller kompenserar man som vanligt med något varmare vatten vid inmäskningen?

Idag mäskar jag i mitt kokkärl vilket innebär att jag inte kan påbörja kok innan jag lakat färdigt, jag hade med denna metod hoppats kunna starta värmning/kok när jag påbörjar lakningen.

Tacksam för input
PocketPatch
Nybryggare
Nybryggare

Re: Mäskkärl

Inläggav Djonk » måndag 2020-11-23 21:50

Jag har den större på 40L. Det är bra kvalité, tror inte att det är någon direkt skillnad mot rubbermaid/igloo.

När det kommer till temperatur är det lite knepigt, har inte hittat något perfekt förfarande än utan det har blivit att jag missar målet allt som oftast och får justera upp/ner. Inte praktiskt att förvärma en så stor behållare och så har jag använt olika mängder malt, vatten och återstående dödutrymme..

Temperaturen sjunker i snitt 2C på en timme, inte lika bra som Lindh rapporterat men det beror nog på att jag lämnar för mycket luft för det mesta. Jämfört med andra system får man nog anse det vara bra ändå - man kan ha betydligt större spann med öppet kärl/bryggverk beroende på var man mäter i mäsken.

Man måste såklart alltid kompensera med lite varmare vatten eftersom malten är förhållandevis sval. Kanske lär man sig med tiden exakt hur mycket om man brygger ungefär likadant varje gång.

Tveksam till att du kommer spara någon tid, min bryggdag är snarare lite längre med mäsktunna än BIAB på grund av vorlauf och lakning (själva lakningen går vanligtvis snabbt om det inte är väldigt stora mängder vete/råg i). Vinsten för min del är klarare vört som blir kristallklar snabbare efter jäsningen, plus mer flexibilitet med satsstorlek.
Djonk
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav vips » tisdag 2020-11-24 12:38

Jag har en 26L och den fungerar alldeles utmärkt, tappar 1-2 grader på en timme. Försökte tidigare lita på bryggprogram för att hitta rätt temperatur på vattnet, funkade sådär så nu går jag på erfarenhet; är vattnet 73 grader i kastrullen brukar det sedan landa kring 66 grader man hällt ner i tunnan och blandat i malten.

Instämmer med Djonk kring tidsbesparingen, tar en del tid med de moment som krävs. Man kanske skulle kunna snabba upp det med en pump, dels för att cirkulera med effektivt och dels för att kunna pumpa upp till kastrullen på kokplattan, nu ställer jag upp kokkärlet på plattan efter avslutad lakning.
vips
Delmäskare
Delmäskare

Inläggav PocketPatch » tisdag 2020-11-24 22:01

Jag har aldrig kört BIAB utan mäskat i grytan och vorlaufat och lakat direkt från den. Då jag endast har en gryta måste jag samla ihop all vört i en jästunna, som jag sedan tömmer tillbaka i grytan när lakningen är klar. Så lite tid hoppas jag kunna spara genom att börja värma lite snabbare (försöker kanske mest motivera ytterligare inköp av tillsynes onödiga ölprylar)

Till mitt senaste kok använde jag en ny temometer (Greisinger GTH 1170) och med den insåg jag att min mäsktemp inte alls låg så stabilt som jag tidigare trott, så 1-2 grader över 60min är helt ok för mig.
Tror minsann att tomten kommer tidigt i år och då med en 26L då den bättre passar mina volymer...

Tusen tack för snabba svar!
PocketPatch
Nybryggare
Nybryggare

Inläggav Bönan » lördag 2020-12-26 07:40

jag kör med 40 Liters, är riktigt nöjd, kör man en vanlig20 Liters sats, så tappar den ca 1 grad på en timme, mätt med greisinger gth 1170
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav 106 Brew » onsdag 2021-01-20 09:59

Jag har oxå varit inne på att skaffa denna mäsktunna.
En sak som gör mig tveksam dock är...vill man inte kunna ha termometer på den? Hur gör ni när ni kollar temperatur vid mäskning? Man vill ju slippa öppna locket i onödan.
106 Brew
Nybryggare
Nybryggare

Inläggav iwe241 » onsdag 2021-01-20 11:25

Vi använder också den som mäskkärl, som tidigare nämde så droppar tempen max 1 grad under en timme.
Har inte känt behov av en inbyggd termometer ännu just för att den håller tempen så pass bra. Vi sätter rätt temp precis innan vi skruva på locket.

Kan säga det att med kg:vatten förhållande på 2,6l/kg så kan vi mäska med max 12kg.
Användarvisningsbild
iwe241
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav 106 Brew » onsdag 2021-01-20 11:52

iwe241 skrev:Vi använder också den som mäskkärl, som tidigare nämde så droppar tempen max 1 grad under en timme.
Har inte känt behov av en inbyggd termometer ännu just för att den håller tempen så pass bra. Vi sätter rätt temp precis innan vi skruva på locket.

Ja, det låter ju iofs rimligt. Kanske är så att jag gillar att "ha koll på saker" :-) men det verkar ju vara bättre resultat än jag får i nuläget med min ilggunderlagsisolerade rostfria kastrull.
106 Brew
Nybryggare
Nybryggare

Inläggav Djonk » onsdag 2021-01-20 13:05

Om du verkligen vill kan du borra hål för termometer eller köpa en färdig lösning som https://www.morebeer.com/products/mash- ... ooler.html

..men det leder såklart till aningen sämre isolering. Jag gör som Iwe, men fyller gärna upp med mer vatten:malt när jag brygger mindre satser för att hålla temperaturen bättre (inom rimlig gräns för vad som går att koka ner enkelt)
Djonk
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav SGP » onsdag 2021-01-20 13:43

Trådlös termometer vore nåt kanske? Dvs en prob som flyter i vörten och som läses av via wifi/bluetooth.

Min Tilt hydrometer visar temperaturen men den är inte särskilt exakt. Å andra sidan vill man väl främst veta hur mycket det sjunkit så den exakta siffran är väl inte så viktig.
SGP
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Bönan » söndag 2021-01-24 21:25

Är väl bara skaffa en termometer med en probe som är som en kabel bara, då behövs bara 1mm hål i locket.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare

Mäskkärl

Inläggav ecmik » måndag 2021-01-25 07:18

Till min 20L rubbermaid som jag mäskat i säkert 70 ggr så har jag sågat ut ett runt ”innerlock” från en frigolitskiva som jag klätt i bubbelplast och sen aluminiumfolie ytterst. Trycker ner den så att den vilar strax ovanför mäsken. Det har gjort att tempen är stabil oavsett hur stor volym/vatten:malt-ratio mäsken är i. Kan rekommendera att prova det!

Sen angående inmäskningstemperaturer så har jag med tiden hittat vilka temperaturpåslag jag ska ha för respektive vatten:malt-ratio (tex +7.5c för 2.7 L/kg). Vet inte ifall dom funkar för dig i en större tunna, men jag kan posta dom här om du vill? Värmer sedan vattnet ytterligare 3-4c varmare än inmäskningstempen och låter tunnan förvärma sig. Sen inmäskning i rätt temp, kanske någon enstaka grad över för att aldrig behöva värma mäsken (kyla tempen med lite kallvatten är ju jätteenkelt).

Jag gick tillbaka från bryggverk till denna utrustning för ett par år sedan för att jag tycker det är mycket smidigare och roligare med satslakning tro det eller ej. Just my two cents.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande