Det här med dosering av PBW och StarSan

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Det här med dosering av PBW och StarSan

Inläggav Hövdingen » onsdag 2020-10-28 22:12

Hej!
Det var dags att förnya förrådet av StarSan och PBW (med alternativ). Satt och kollade runt på alternativen och såg att den vanligaste doseringen för de flesta rengöringsmedel var ca 3-4 gram per liter. För alla San-medel var rekommendationen mellan 12,5 och 15ml per tio liter vatten. Jag brukar bara använda ca en tredjedel av vad som rekommenderas och har hela tiden oroat mig alltid för att jag använder för mycket. Tycker att allt blir rent och har hittills bara haft en infekterad sats. Den infektionen lyckades jag härleda till en slang som inte torkat ordentligt och som sedan hängt fuktig och dragit på sig mögel. Alltså inte medlets fel. Är det jag som är grisig och omedvetet använt smutsig utrustning med bakterier närvarande men som genom ett mirakel undvikit infektioner eller är det tillverkarna som rekommenderar en högre dosering för att få sälja mer? Doserar ni enligt rekommendation, höftar ni, tar ni mindre eller mer än rekommenderat?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Det här med dosering av PBW och StarSan

Inläggav goran01 » onsdag 2020-10-28 22:54

Jag höftar nog lite - snarast i underkant - dat har gått bra så här långt - 10 år ungefär. Skulle jag tro något så kan jag tänka mig att vårt vatten (kommunalt) har hög kvalitet
goran01
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 2013-08-29 16:49

Re: Det här med dosering av PBW och StarSan

Inläggav Djonk » torsdag 2020-10-29 09:51

Rengöringsmedel kan man säkert klara sig med att snåla på, men star san förlorar ju sin effekt helt om man späder för mycket. Exakt var den gränsen går vet jag inte, men jag brukar hellre dosera aningen för mycket än för lite.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Det här med dosering av PBW och StarSan

Inläggav SGP » torsdag 2020-10-29 14:55

Jag brukar blanda Starsan i en plasthink där jag har markerat ut 7 liter. Jag använder måttgrejen på flaskan och lägger en full sådan (1/2 oz) i dessa 7 liter.

När det gäller PBW kör jag numera med Mark's Keg Washer (även för jäshinkar) och den vill ha 4 liter varmt vatten, i det lägger jag en matsked (15 ml) PBW.

edit: Nu blir jag lite osäker på storleken på måttgrejen dock, det verkar vara mer än 1/2 oz (14ml). Det kanske är en hel oz?
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Det här med dosering av PBW och StarSan

Inläggav Hövdingen » torsdag 2020-10-29 16:06

Off topic, men vad tycker du om Mark's Keg Washer? Har hört en del mindre smickrande om den men det hade varit super med något likande (typ bucket blaster el dyl).
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Det här med dosering av PBW och StarSan

Inläggav SGP » torsdag 2020-10-29 16:30

Hövdingen skrev:Off topic, men vad tycker du om Mark's Keg Washer? Har hört en del mindre smickrande om den men det hade varit super med något likande (typ bucket blaster el dyl).


Jag tycker den är riktigt smidig. Man kan ju som sagt både köra jästunnor och fat så rengöringen blir väldigt enkel. Den har en liten avtagare så att man kan få en särskild stråle igenom stigröret. En del skaffar en t-koppling för att koppla in både gas och öl-röret men jag tycker det räcker med ölsidan, jag kopplar in en lös gaskoppling på fatet istället så får det rinna igenom av egen kraft där.

Det är ganska bra tryck i pumpen, den räcker alldeles utmärkt för att köra fat med avtagare och nå ända in i fatet.

Den hade dock gärna fått ha ett värmeelement inbyggt då vattnet inte håller sig varmt särskilt länge. Sedan har den ingen på/av-knapp heller så man måste sätta i och dra ur sladden men det är väl en petitess.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Det här med dosering av PBW och StarSan

Inläggav ecmik » torsdag 2020-10-29 22:09

Jag kör med Bucket Blaster till fat och tryckjäskärl med två kopplingar. Inte haft den jättelänge men jag gillar den! Saknar också en knapp på kabeln för på- och avstängning, annars saknar jag inget uppenbart.

Jag blandar 1 msk PBW till 5-6L om det är rejält smutsigt. Minskar doseringen i lägen då jag kommer åt att skrubba manuellt.

StarSan och SaniClean fixade jag en lathund till för länge sen baserat på förpackningens doseringsanvisningar (se bild). Förvarar mixad StarSan i en 20L-gryta och återanvänder till diverse prylar i veckor utan problem hittills. Brukar passa på att blanda lite nytt innan ny vört ska ner i jäskärlet.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 72 gäster