Slangar till tapptorn

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Slangar till tapptorn

Inläggav skyking » lördag 2020-10-24 15:17

Jag har några tapptorn från humlegården och slarvade lite när jag stoppade undan dem för lite ombyggnad och nu har slangarna blivit lite "snuskiga" så jag tänkte byta dem.

Jag har nu fått hem lite PE-slang och det har fått mig att fundera lite. Slangen är tämligen styv, men brukar det vara ett problem? Jag skall ju kränga på slangen på en 6.5mm (tror jag) nippel i varje ända. Kan man dels kränga på den och funkar det med slangklämma med tanke på att den är så styv?

Vad har man annars för alternativ? Jag gick in på humlegården och kollade och PVC som de har verkar de avråda från eftersom mjukgöraren kan gå ut i ölet (och det var PVC från början så det är ytterligare ett alternativ att byta), dessutom så är deras slangar fel dimension och inte tålig för trycket. Det sistnämnda är också ett problem för silikonslangar.

En annan fundering jag har är att bunta ihop slangarna så att de inte går kors och tvärs i kylen som ett skatbo. Förvisso funkar det säkert med slå buntband runt dem, men funderar om det finns någon slags "strumpa" eller liknande att trä dem igenom?
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Re: Slangar till tapptorn

Inläggav Djonk » lördag 2020-10-24 17:48

Jag använder styv PE över nippel utan problem. Har inte ens slangklämmor eftersom de sitter hårt.
Djonk
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav skyking » lördag 2020-10-24 18:00

Djonk skrev:Jag använder styv PE över nippel utan problem. Har inte ens slangklämmor eftersom de sitter hårt.

Jag tycker de verkar gå att trä förvånansvärt lätt över nippeln så jag tycker inte det känns som att de sitter speciellt hårt. Eller jag kanske har en dimension för stor, jag köpte 3/8 (6.7x9.5mm).
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav Djonk » lördag 2020-10-24 21:00

Nej det är säkert dumdristigt att skippa klämmor som jag har gjort, men det har hållt fint ett par år. Om jag lossade och satte tillbaka ofta tror jag inte att det skulle hålla i längden eftersom slangen tar skada varje gång.
Djonk
Jästodlare
Jästodlare

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande