Kemisk bismak

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Kemisk bismak

Inläggav Bosse Dalenius » tisdag 2020-10-20 16:52

Jag har bryggt en batch IPA som har en oangenäm bismak. Jag skulle vilja beskriva den som "kemisk" lite som lösningsmedel, lite som saffran luktar om man luktar direkt ur påsen. Jag har bryggt efter samma recept och med i stort sett samma process och hantering som tidigare och aldrig råkat ut för detta. Jag har dessutom denna gång varit särskilt försiktig med oxidering och fyllt kärlen med koldioxid innan vid omtappning. Det enda jag kan tänka mig är att det kan ha varit nån grad varmare under jäsningen, kanske 22-23 som mest. Jag har använt US West cost M44, torhumlat med kottar och pellets i påse. :cry:
Bosse Dalenius
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Kemisk bismak

Inläggav martinb » onsdag 2020-10-21 09:05

SHBF Smak & Doftkaraktärer skrev:Lösningsmedel - smak och arom som t ex aceton eller thinner. Kommer från vissa alkoholer, ofta beroende på höga jästemperaturer.

Saffran låter också som en bismak av jäsningen.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig

Inläggav Bosse Dalenius » torsdag 2020-10-22 15:47

Ok, lite som jag gissade då .... tack! Vad tror du om M44 .... Jag bort i Portugal och har ofta 21-23 grader. Finns det någon annan jäst som skulle vara bättre för min IPA?
Bosse Dalenius
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Djonk » torsdag 2020-10-22 17:58

Kveik fungerar bra i hög temperatur. Annars kan du söka på swamp cooler, det kan räcka med att sätta jäskärlet i en balja ned lite vatten och en våt tröja som kyler ner genom avdunstning för att få ner temperaturen några grader.
Djonk
Jästodlare
Jästodlare

Återgå till Nybryggarhjälp