Madioker mäskeffektivitet

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Madioker mäskeffektivitet

Inläggav Hövdingen » torsdag 2020-10-15 17:52

Halvt off topic ni men har funderat på det med sämre effektivitet vid högre maltmängd. Har alltid trott att det beror på förändrat förhållande mellan vatten och malt. Jag kan se samma tendens trots att jag alltid kör 2.5 l/kg. Har aldrig stött på någon förklaring någonstans. Är det någon som har en annan förklaring än liqour to grist ratio?
Hövdingen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Humlegatan » torsdag 2020-10-15 20:30

MCMLXXXII skrev:Jo, jag är fullt medveten om att man tappar en del med ökande maltmängd. Nu är det dock så att jag har ramlat ner ordentligt med samma mängd.

Okej...
Ja det uppenbara är ju att du utvinner en mindre mängd jäsbara sockerarter än tidigare. Temperaturen hade du koll på och malten är ju inte troligtvis någon mindre modifierad variant, om du inte bytt basmalt? Borde oavsett inte ge ett sådant utslag.

Det har inget med lakningen att göra måntro? När jag höll på med lakning så upplevde jag det som den del av bryggdagen som man hade minst kontroll över samt den som kunde ge lite olika utslag på utbytet. Vissa gånger gick lakningen snabbare då den helt enkelt rann igenom malten fortare, och då upplevde jag också ett något sämre utbyte. Men det borde fortfarande inte handla om så stora skillnader i effektivitet, om det inte är så att du mäskar en väldigt tjock mäsk och sedan lakar med väldigt mycket vatten?
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Saint » fredag 2020-10-16 08:09

Är det så att effektiviteten har sjunkit så drastiskt på en bryggning som tidigare hade högre, så känns maltkvalite/krossning som boven. Förutsatt att du hade ung samma tider/temp.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Perwaste » söndag 2020-10-18 15:18

Hur mäter du vörtstyrkan då? Det kan inte vara en hydrometer som spökar, nu när du kollat termometrar, samma malning, samma bryggverk recept och metoder? Bytt vatten?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Hövdingen » söndag 2020-10-18 16:34

Vatten bör inte påverka nämnvärt om det inte är att pH ändras radikalt. Fast å andra sidan är det ju som Perwaste säger, vi har mer eller mindre uteslutit allt annat.
Senast redigerad av Hövdingen måndag 2020-10-19 18:35, redigerad totalt 1 gång.
Hövdingen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav MCMLXXXII » måndag 2020-10-19 18:15

Jag bryggde en kopia av receptet som jag inledde tråden med och landade på 17,2°P istället för 14,2°P som tidigare. Ett helt ok resultat faktiskt.
Vad gjorde jag annorlunda? Snacket om temperatur fick mig att fundera på om min vana att strypa flödet från pumpen till en nivå så att det inte flödar över i mittenröret kanske leder till för låg temperatur i något mäskskikt. Helt öppen ventil denna bryggning alltså. Nu till en sak som jag inte förstår hur jag kan ha missat att informera om: Endozym/Ultraferm. Jag skippade det denna gång. Skulle ju kännas ganska spexigt om en produkt som säljs har rakt motsatt effekt mot vad som utlovas, men känns faktiskt inte alls osannolikt med tanke på att jag har kört med begränsat flöde i alla år, men endast använt extra enzymer i en experimentserie som tidsmässigt verkar sammanfalla med de problem jag har haft.
Någon mer som har testat nämnda produkt, fast med utlovat resultat?
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Silverhanden » lördag 2020-11-07 22:36

Två saker jag råkade ut för i min senaste bryggning:

1. Råkade få för låg PH under mäskning. Det daska nog tyvärr till mitt OG åt fel håll. Sedan glömde jag PH korrigera mitt lakvatten så PH var för högt.

2. Antagligen en blandning av diverse nybörjarmissar men innan lakning hade jag 1.044 och efter lakning/kok 1.042. Kanske något som spökat sådär för dig?

Ni som har lite mer erfarenhet: En korrekt/bra lakning bör hålla sockerhalten på samma/höja den?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-11-07 23:35

Nej, inte alls. Det beror helt och hållet på vilken volym du lakar till. Allt som oftast kommer du få ett lägre SG av att laka. Vet inte hur mycket socker som faktiskt brukar finnas kvar i maltbädden men har mycket svårt att tänka mig att du skulle kunna höja SG genom att laka. Om så är fallet skulle det vara om du hade ytterst lite lakvatten.
Hövdingen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Djonk » söndag 2020-11-08 10:55

Ja lakning sänker SG men ökar utbytet, ibland markant. Det tråkiga är att man får koka väldigt länge för att få upp SG igen om man lakat för mycket.
Djonk
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Silverhanden » torsdag 2020-11-12 15:35

Tack Hövding och DJonk.
Utveckla gärna vad ni menar med sänker SG och höjer utbytet. Min tanke var att Sockermängd och utbyte typ var samma sak? xD
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Djonk » torsdag 2020-11-12 20:19

Utbyte är hur mycket av det totala sockerinnehållet du fått ut. Säg att du fick 60% utbyte och 15L vört med ett SG på 1,060. Efter lakning med 10L steg utbytet till 80% men sockermängden är nu fördelad i 25L och SG bara 1,048.
Djonk
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav Silverhanden » söndag 2020-11-15 20:22

Tack Djonk! Mkt bra förklarat.
Så någonstans finns det en sweetspot mellan utbytet och för lågt SG med lakning!
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande