Frysa jäst

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Frysa jäst

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-08-08 10:40

Hej!
Har för mig att börja odla upp en jästbank. Tanken är att alltid ha tre rör eller burkar med de sju jästsorter jag använder mest. Först ut var WLP833 och de la jag i burkar om 100ml. Tog 45ml glykollösning och 45ml jästslurry från en förkultur. Jästkaka var normalstor och skulle anta att slurryns totala volym var ca 100ml efter dekantering. Efter att ha haft burkarna i kylen över natten ser jag att jästen bara når upp till ca 10ml. Är detta normalt eller har jag gjort något fel vid doseringen?

Det bör tilläggas att jag använde matsked för att dosera då de inköpta doseringssprutorna var kvar på bryggeriet. Om det är så att jag gjort fel, kommer en grövre dekantering och doseringssprutor ge ett bättre resultat?

Det jag egentligen undrar är ifall jag fått ett adekvat resultat eller om jästmängden (~10%) är på tok för liten för nämna volymer och proportioner.
Hövdingen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Frysa jäst

Inläggav Rotsac » söndag 2020-08-09 14:09

Hövdingen skrev:Hej!
Har för mig att börja odla upp en jästbank. Tanken är att alltid ha tre rör eller burkar med de sju jästsorter jag använder mest. Först ut var WLP833 och de la jag i burkar om 100ml. Tog 45ml glykollösning och 45ml jästslurry från en förkultur. Jästkaka var normalstor och skulle anta att slurryns totala volym var ca 100ml efter dekantering. Efter att ha haft burkarna i kylen över natten ser jag att jästen bara når upp till ca 10ml. Är detta normalt eller har jag gjort något fel vid doseringen?

Det bör tilläggas att jag använde matsked för att dosera då de inköpta doseringssprutorna var kvar på bryggeriet. Om det är så att jag gjort fel, kommer en grövre dekantering och doseringssprutor ge ett bättre resultat?

Det jag egentligen undrar är ifall jag fått ett adekvat resultat eller om jästmängden (~10%) är på tok för liten för nämna volymer och proportioner.

Finns det verkligen inte någon kunskap om sådant här hos dina kollegor på bryggeriet där du är anställd?
Rotsac
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Frysa jäst

Inläggav Hövdingen » söndag 2020-08-09 14:56

Jag är inte anställd på något bryggeri. Kallar den källarlokal jag hyr att brygga i för bryggeriet. Något de flesta med ett rum, l en okal eller yta specifikt avsett för att brygga brukar göra.
Hövdingen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier