Pektolas-enzym i vört?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Pektolas-enzym i vört?

Inläggav Rotsac » tisdag 2020-08-04 16:53

Jag har några gånger bryggt öl av typen Saison.

Som smaksättare har jag mest använt tranbär, men även passionsfrukt, samt en gnutta mango.
Allt med ursprung från butikens frysdisk.

Fruktköttet med jäst, etc. bildar ett sediment i flaskorna som nästan kan liknas vid äppelmos.
Det är svårt att hälla upp ölet från flaska, utan att få med onödigt mycket "skräp".
Särskilt om ölet har en hög halt av kolsyra ("pysning" via lättning av kapsylen hjälper, men inte alltid enligt önskemål).

Jag funder att vid nästa Saisonbryggning använda Pektolas-enzym vid slutet av jäsningen, för att möjligen få ett fastare sediment.
-Är det en rimlig tanke?

I beskrivningen för användning av enzymet står det:

"Pektolasen behöver tid att jobba, så därför rekommenderar vi en temperatur av 20 grader under 12 timmar för att låta den bryta ned så mycket pektin som möjligt. Det går säkert bra att låta den stå och jobba längre, men då finns även risk för felsmaker.
Vad gäller temperaturen så är den viktig att hålla under dessa 12 timmar, annars kan det bli svårt för pektinet att brytas ned".

-Har ni några erfarenheter av sådant här, när det gäller ölbryggning?

Jag funderar på att vid jässlutet sänka temperaturen till 4 grader under 2-4 dygn, innan flasktappning.
Vidare att tappa av ölet via ett "Beer draught system", dvs. via ett "flöte" strax under ytan.

-Låter allt detta som en god ide?
Rotsac
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Pektolas-enzym i vört?

Inläggav ekstedt » tisdag 2020-08-04 17:59

Pektolas bryter ner pektiner som orsakar den grumlighet man kan se i exempelvis viss äppeljos. Det har inget med grums från fruktkött att göra, så det kommer inte lösa det problemet. Vidare så denatureras det av alkohol så det kommer inte funka mot pektingrumlighet heller om man tillsätter det tillsammans med frukt i jäst öl.
ekstedt
Munk
Munk

Re: Pektolas-enzym i vört?

Inläggav Kenneth » onsdag 2020-08-05 08:10

Jag skulle använda pektolas innan bryggningen.
Om man mosar frukten/bären innan man brygger och tillsätter pektolas i moset dagen innan bryggning så hinner pektolaset göra sitt jobb.
Därefter skulle jag sila ifrån så mycket fruktkött som möjligt och bara tillsätta saften/juicen i vörten.
Man kan göra även en snabb uppvärming och kylning av saften för att pastörisera den och tillsätta saften i den kylda vörten.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier