Erfarenheter av att köpa från Kina

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Erfarenheter av att köpa från Kina

Inläggav Hövdingen » torsdag 2020-06-04 19:11

Hej alla!
Vad har ni för erfarenheter av att köpa från ställen som Ali Express? Man hittar ofta rätt bra priser på diverse prylar där. Tänker bland annat på fatkopplingar, refraktometrar, minfat, etc. Självfallet tycker jag att man ska sponsra svenska hembryggarbutiker (vilket jag gör) men ibland är plånboken tunnare än behoven i bryggeriet.

Framförallt tänker jag på kulkopplingar. Är det kass kvalitet på det man köper från Kina eller går de lika bra att använda som de man köper från humle och liknande butiker? Funderar även på vissa elektriska prylar, exempelvis pumpar.
Hövdingen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Erfarenheter av att köpa från Kina

Inläggav tomasharrysson » fredag 2020-06-05 11:30

Hela mitt bryggeri är från Kina, funkar precis lika bra som från andra sällen. De mesta som butikerna säljer här i Sverige kommer ju från Kina.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2020-06-05 15:09

Tyvärr så får man vad man betalar för, är kopplingarna markerat billig lär dom inte heller vara bra.
Har inte köpt kulkopplingar direkt från kina själv, men har fått sådana från bryggbutiker i Sverige. De som inte varit CMB (står så på sidan) har oftast varit av dålig kvalité och spruckit i plasten. De dåliga kopplingarna var inte ens billigare, butiken kände väl att man kunde tjäna mer pengar bara.

Har kanske bara haft otur men jag vill inte betala för saker inte fungerar pga dålig kvalité, inte ens om dom är billiga.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav assistredo » lördag 2020-06-06 01:29

CMB - tyskt - efter bossen Carl Meinhard Becker - kvalité - ordning och reda - givakt - manöver!
https://www.cmbschankanlagen.de/files/en/SK-168.01.pdf
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande