Reglerar ni vattenmängden för att pricka OG?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Reglerar ni vattenmängden för att pricka OG?

Inläggav filip » onsdag 2020-05-20 10:54

När koket börjar försöker jag ligga på en densitet runt OG eller högre. Under koket mäter jag regelbundet densiteten och anpassar vattenmängden löpande för att pricka OG. Gör ni andra så också eller följer ni receptet från start till slut och ser vad det blir?
filip
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Reglerar ni vattenmängden för att pricka OG?

Inläggav skyking » onsdag 2020-05-20 11:17

Det jag brukar göra är att antingen låta det bli vad det blir. Det är vad som händer om jag glömmer kolla SG i tid.

Annars om jag kommer ihåg så tar jag SG innan och justerar så att det ligger 15% under OG eller nåt, sen kokar det ner och SG stiger till OG. 10% är specifikt för min utrustning och process och exakta siffran för dig är troligen något annat.

Det som du gör skulle jag inte rekommendera eftersom spädningen kyler vörten. Eventuellt skulle man kunna korrigera ner efter koket en aning. Jag skulle inte korrigera upp med maltextrakt vid det laget dock om det behövdes.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav Djonk » onsdag 2020-05-20 12:39

Beror på vilken utrustning jag använder, ibland är det praktiskt att ligga på OG innan koket och späda till samma volym - men har man plats eller lakar är det ändå oftast bättre att börja med lite svagare vört för att koka ner den som skyking beskriver.

Späder man med kokande vatten stör det inte koket. Inte så tokigt att späda med kallvatten efteråt för att skynda på kylningen om man vill det.
Djonk
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inläggav Perwaste » torsdag 2020-05-21 07:52

@Filip Så där höll jag på ett tag innan jag tröttnade på det. I regel kokar det ju bort samma mängd vätska varje gång.

Men jag tar ett prov innan kok för att se ungefär hur jag ligger till, samt ett efter, dvs för att få ett og.

Det är här det där med att känna sin egen utrustning kommer in i bilden. För mig gäller att jag får ett högt utbyte av mäsken om det inte ska bli ett så starkt öl, och tvärt om med mycket malt i korgen. Om jag är ute efter ett svagare öl tycker jag att det är en bra ide att spä ut med vatten, och ville jag egentligen ha ett starkare öl lägger jag istället till koktid före första humlegivan. Eller pytsar i socker/extrakt. Oftast låter jag det koka lite till.

Men är det en sådär två, tre Ö bryr jag mig i regel inte om det alls. Då är det roligare att fundera på humlegivor, nästa bryggning , eller inleda diskningseländet istället
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2020-05-22 20:53

Kör vanligtvis med NoChill så efter koket fyller jag bara upp med kokt vatten för att nå önskad volym i jäskärlet. OG beräknar jag innan, ev justering som behövs kan därför göras med spädningen.
2-3 Ö° är för lite att hålla på att justera så jag brukar inte ha något problem med att träffa önskad OG.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier