Problem med mätning av SG...

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Michael_l
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Michael_l »

Fundering!

Har ett problem med antingen min refraktometer (mest troligt) eller min hydrometer.

På min refraktometern får jag ett SG på 1,031 och på hydrometern får jag ett värde på 1,012 när jag tar SG på min bryggd som står och jäser. Mätte om 2 gånger med samma resultat på båda enheter.

Bestämde mig för att kalibrera.

Testar jag båda med vatten vid 20 grader får jag 1,000 i värde. Så kalibreringsskruven på refraktometern kan jag inte göra så mycket åt.Hydrometern är vad den är.

Blandade en sockerlösning med 75ml vatten och 25ml vanligt strösocker och såg till att allt löste sig.

(uppgifter på sockerpaketet 1msk = 11gram (1 matsked = 15ml)

25ml socker blir således = 18,3gram.

Refraktometern visar då 1,073 och i hydrometern får jag att visa 1.082 vid 29 grader. Det blir 1,084 om man korrigerar för temperaturen till 20 grader.

Vad är ett rimligt värde?? Och vilken visar rätt?
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Re: Problem med mätning av SG...

Inlägg av skyking »

Det kan vara en ide att ha lite grundläggande förståelse för vad dessa instrument EGENTLIGEN mäter. Hydrometern är egentligen en no-brainer, den mäter densitet vilket nästan är vad SG är, så om den bara är kalibrerad(*) och du mäter vid rätt temperatur så är du hemma. Refraktometern däremot mäter brytningsindex och presenterar detta i form av ett gissat SG utifrån antagandet att du har en lösning av socker i vatten, detta funkar ganska hyffsat ifall det är just bara socker och vatten i provet, men efter jäsningen så är det ju alkohol också i provet och därför kommer SG som visas vara ganska missvisande.

Teoretiskt sett bör man kunna räkna ut SG från det visade värdet på refraktometern och uppmätt OG. Olika bryggare rapporterar olika tillförlit till ett sånt uträknat värde. Så vill du göra det enkelt för dig så använd hydrometern för att mäta SG när det väl har börjat jäsa åtminstone.

(*) kalibrering betyder bara att man mäter upp så man kan korrigera för systematiska fel som instrumentet ger, att mixtra med skalan så att den visar rätt kallas justering. Teoretiskt sett skulle din hydrometer ha visat 1.000 vid nollan och 1.081 vid andra provet. Hydrometern tycker jag nog är good enough - skall du korrigera så får du nog vara nogrannare när du kalibrerar. Refraktometern verkar lämna övrigt att önska, där skulle jag nog forska lite i ifall de använt galen modell för skalan, annars får man göra om kalibreringen och vara nogrannare med hur man gör den. Här skall sockret (sukros) vägas upp, liksom vattnet (helst destillerat). Du skall också ta höjd för att det kan avdunsta betydande mängd vatten från lösningen.
Hop-san
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Hop-san »

När du mäter FG i grader öchle med hydrometer blir det fel. Mät BRIX och räkna om.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Hop-san skrev:När du mäter FG i grader öchle med hydrometer blir det fel. Mät BRIX och räkna om.
Varför skulle det bli fel? Och vad skulle det hjälpa att mäta i brix och räkna om?

Tittar du på vad som händer så inser du nog att det nog är ganska ont om hembryggare som egentligen kan mäta i brix för att räkna om till öchsle, det är snarare egentligen det omvända man försöker. Notera här att vissa omräkningar kan göras direkt vid mätning genom skalan. Vissa av dessa blir fel som påpekats pga att antagandena inte stämmer.

När du mäter SG med hydrometer så mäter den egentligen densitet. Omräkningen till öchsle sker genom att skalan är justerad så att det blir korrekt öchsle-värde. Här är inga egentliga antaganden gjorda, eller åtminstone är antagandena gjorda så att du inte kommer få stor avvikelse under normala omständigheter. SG är ju per definition densitet i förhållande till vatten och öchslegrader är densitetsskillnad mot nämnda vatten.

När du mäter Brix däremot med en hydrometer så mäter hydrometern fortfarande i grunden densitet. Skalan är då utformad så att den visar brix-värdet utifrån antagandet att provet innehåller sukros (eller möjligen en annan sockerart) upplöst i vatten. Detta antagandet fallerar ifall du har alkoholhaltigt prov. En hydrometer som är graderad i Brix kommer alltså att visa FEL när man mäter efter jäsning. Det som räddar den som gör detta är antagligen att han även glömmer detta när han skall räkna ut FG i öchsle och felen tar ut varandra.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

skyking skrev:Olika bryggare rapporterar olika tillförlit till ett sånt uträknat värde. Så vill du göra det enkelt för dig så använd hydrometern för att mäta SG när det väl har börjat jäsa åtminstone
Jag använder numer alltid refraktometern för mätning under jäsning, för att av nån lyckosam anledning så är det alltid i princip samma resultat som med hydrometern efter omräkning. Det har ju florerat ett par olika uträkningsmodeller för att konvertera refraktometerns resultat till rätt SG, men den av Petr Novotny / Zymurgy är den som används i Brewfather som jag använder mig av. Verkar i alla fall funka riktigt bra hos mig.

Sen om mätning med refraktometern under jäsningen skulle ge ett resultat på, säg +- 2 pinnar, så är det ju ändå inte hela världen. Man får ju oavsett en väldigt bra bild hur jäsningen fortgår utan att förlora öl under provtagningen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Saint »

https://www.petedrinks.com/abv-calculat ... ydrometer/

Jag använde mig av denna formel för att räkna om. Dock slutade jag med refraktometer ganska snabbt. Litade inte på den.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Saint skrev:https://www.petedrinks.com/abv-calculator-refractometer-hydrometer/

Jag använde mig av denna formel för att räkna om. Dock slutade jag med refraktometer ganska snabbt. Litade inte på den.
Okej.. Men då kanske du bara skulle testa Novotnys formel istället och se, jag tycker den funkar så när inpå perfekt man kan få det. Sen kanske din refraktometer inte är så stabil i sig, och det kan ju ingen formel i världen rädda upp..

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Roligt att vi verkar ha så olika erfarenheter, har kört med https://www.brewersfriend.com/brix-converter/ och fått samma värden som med hydrometern när det gäller OG.

Däremot litar jag inte på mått, speciellt när det gäller så små volymer. Använd våg för att kalibrera.
Hop-san
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Hop-san »

Varför skulle det bli fel? Och vad skulle det hjälpa att mäta i brix och räkna om?
Fel av mig, jag menar att BRIX är bättre med refraktometer, alkoholen ställer till det.
Skriv svar