Motströmskylare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Motströmskylare

Inläggav vips » onsdag 2020-02-19 21:03

Tänkte jag skulle testa att dela med mig av senaste projektet, med lite tur funkar det med bilderna från Google också. Satte häromveckan ihop en enkel motströmskylare baserat på en del instrux som jag googlat fram.

Hade redan en rulle Gardenaslang av den grövre dimensionen (19 mm typ) liggande i garaget, så jag byggde på den. Annars finns det ju motsvarande armerad slag på metervara. Det invändiga röret blev ett 10 mm prisolrör från Biltema, vilket med sina 5m styrde längden på det hela. Lite pilligt att skala prisolröret, men skar längs hela röret med en mattkniv och då gick det att skala det som en banan sedan.

Bild

Plockade ihop rördelarna på Hornbach, väldigt smidigt att man kan testa så att allt passar i deras självplock.

Bild

Uppifrån och ner är det:
10 mm klämring till utvändig R12 (tror jag)
Övergång R12 till R20
T-stycke R20 och slangkoppling med 3/4-tumsgänga
Slangnippel R20 till 19mm

Bild

Borrade upp klämringskopplingen med 10mm borr för röret, sitter annars en kant som röret skall stoppa mot i den, men det var ändå trögt att dra igenom. Borde nog haft en något större borr, kanske 11mm hade funkat. I ändarna på röret satte jag klämringskopplingar med invändig 1/2-tumsgänga, för att senare kunna montera slangnipplar eller QD-kopplingar.

Bild

Efter ansenliga mängder rörtejp var alla bitar på plats. Snurrade det hela runt ett stycke gjutrör. Tipset var annars att använda ett corneliusfat, men jag orkade inte koppla loss något av dem… :)

Bild

Testkörde härom helgen vid en bryggning och det funkade kalasbra. Varm vört in, efter whirlpool och kanske 5 minuters hopstand, ca 20 grader ut med ett ganska måttligt flöde av kallt kranvatten. Bara ett mindre vattenläckage vid ena slangkopplingen, får bli lite mer gängtejp. Kan tillägga att lindningen håller ihop bättre än man kan tro tack vare kopparröret, hade tänkt använda buntband men fanns inga tillräckligt långa hemma i garaget.

Rör och rörkopplingar är ju inte helt gratis, men billigare än att köpa en färdig kylare blev det ändå. Hojta till om det inte funkar med bilderna så får jag testa ett annat sätt att dela dem. Hoppas det kan inspirera någon till lite pyssel...
vips
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Motströmskylare

Inläggav Bönan » torsdag 2020-02-20 06:11

jag har byggt mig en sån här, så kan man enkelt rengöra den också.
Bild
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande