Första försök till pseudolambik

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Första försök till pseudolambik

Inläggav ThePier » onsdag 2020-02-19 16:45

Jag har hållt på i några år med ölbryggning och intresset för att brygga "vanlig" öl typ IPA, lager mm har avtagt lite. Men har nu gett mig på ett försök till suröl, någon form av fruktlambik tänker jag mig som slutresultat. Med körsbär, typ en kriek alltså.

Har läst och läst på nätet, och har nu bryggt följande recept nedan, och behöver lite tips på hur jag gör detta på bästa sätt med tanke på lagring, tillsats av bär etc.

Malt:
3kg pilsnermalt
1 kg münchnermalt
0,2 kg maltodextrin (i kokslut)

Humle: 50 g Northdown från 2012

Jäst: Roeselare ale blend (Wyeast 3763)

Orkade inte hålla på med de sällsynt krångliga mäskscheman man läser om utan jag körde helt enkelt en "standard" mäskning på något högre temp, 67 grader i 75 min.
Vörten blev väldigt grumlig vilket kan ha berott på lite för mycket omrörning i mäst vid sköljning av maltkorgen (kör bryggverk). Men det verkar inte vara något direkt problem vad jag har läst mig till. Tiden tar hand om både grumlig vört och tanniner som jag förmodligen fick en del av då pressade ur den sista vörten ur maltkorgen.

Har nu fyllt en PET carboy med ca 17 liter vört och det har jäst på bra hittills vad det verkar.

Sen har jag tänkt smaksätta med körsbär från egen trädgård. Dessa är från sommaren 2018, är det ett problem? De har legat i plastpåsar helt orörda sen dess...

När ska jag tillsätta bären och hur länge bör de ligga där, kan de möjligen ligga FÖR länge?

Har också läst en del om att luft i jäskärl kanske inte är att föredra. Man kan ju omöjligt fylla upp kärlet direkt från början pga jäsningen, men hur löser man detta sen?

Lite allmänna tips mottages tacksamt här. Som sagt första försöket...
Bilagor
lambik.jpg
lambik.jpg (105.28 KiB) Visad 519 gånger
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Första försök till pseudolambik

Inläggav Hövdingen » onsdag 2020-02-19 16:56

Bären kan du tillsätta efter ca ett år. Kriek ska drickas förhållandevus färskt. Tror det både står i American Sour Beers och Wild Brews att ca ett halvår på bären räcker.

Huruvida det är för länge de legat på påse eller inte vågar jag inte svara säkert på. Har dock svårt att tänka mig det.

Sen är det främst för acetobakternas skull man inte vill ha för mycket kontakt med syre och Roeselare Ale Blend innehåller inga acetobakter. PET är även så pass syretätt att du inte kommer få problem med ättiksyra från brettanomyces.
Hövdingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Djonk » onsdag 2020-02-19 18:11

Bra info på http://www.milkthefunk.com/wiki/Soured_Fruit_Beer

Tänk på att mögel kan växa när det finns syre, speciellt om det finns en massa flytande körsbär på ytan. Verkar vara en bra idé att försöka få körsbären att cirkulera genom att vrida på carboyn ibland. Sen har du kanske redan så lite headspace att det kommer försvinna när du har i körsbären ändå. Se upp så att vattenlåset inte torkar ut under lagringen, det misstaget har jag gjort :mrgreen:
Djonk
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inläggav ekstedt » onsdag 2020-02-19 18:33

Jag skulle absolut rekommendera att fylla på med vätska upp till halsen; vatten, lättöl, whatever. Utrymmet ovanför vätskan kommer obönhörligen få allt mer syre med tiden, och då vill man ha så liten kontaktyta med vätskan som möjligt.
ekstedt
Munk
Munk

Inläggav ThePier » torsdag 2020-02-20 13:03

Så eftersom jag använt en jäst som inte producerar acetobakter (de som bildar ättiksyra om jag minns rätt?) så är skälet till att hålla syret borta:

1. För att minska risken för mögel på körsbären
2. För att minska oxidering av ölen under lång lagring

Om nu PET carboyen är så pass syretät så borde väl ytterst små mängder syre komma in? Förutom vid det tillfälle jag måste öppna proppen och slänga i körsbären då förstås... men om jag gör detta om inte alltför länge kanske bretten kan tillgodogöra sig detta syre som kommer in? Eller de andra bakterierna möjligen...

Hade också en tanke om att pressa saften ur körsbären för att slippa ha själva bären liggandes i men vad jag förstått så ger även kärnor mm en del karaktär åt ölen.
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav ekstedt » torsdag 2020-02-20 13:15

ThePier skrev:Så eftersom jag använt en jäst som inte producerar acetobakter (de som bildar ättiksyra om jag minns rätt?) så är skälet till att hålla syret borta:

1. För att minska risken för mögel på körsbären
2. För att minska oxidering av ölen under lång lagring

Om nu PET carboyen är så pass syretät så borde väl ytterst små mängder syre komma in? Förutom vid det tillfälle jag måste öppna proppen och slänga i körsbären då förstås... men om jag gör detta om inte alltför länge kanske bretten kan tillgodogöra sig detta syre som kommer in? Eller de andra bakterierna möjligen...

Hade också en tanke om att pressa saften ur körsbären för att slippa ha själva bären liggandes i men vad jag förstått så ger även kärnor mm en del karaktär åt ölen.

Med Brett i mixen behöver du inte oroa dig så mycket för klassisk oxidering. Däremot så omvandlar Brett syret till just ättiksyra. Den svaga punkten är gummiproppen och jäsröret. Det är inte lika känsligt som för vanliga öl, men jag skulle ändå välja att toppa upp.

Körsbären tillsätter du helst i ett nytt kärl och fyller på med öl. Här kommer du sätta igång en ny jäsning så då kan du behöva lite utrymme.

Jag vet inte om du har läst den här introduktionen som jag har skrivit, här finns alla svar du behöver. På MTF-wikin finns förstås ännu mer detaljer.
https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... -till.html
ekstedt
Munk
Munk

Inläggav ThePier » torsdag 2020-02-20 13:40

För att slippa tappa om till nytt kärl - går det inte lika bra att lägga i bären i primären? Vad jag förstått är det inte ett problem att ölen ligger på samma jästkaka under lång tid (som för vanlig öl) utan bretten tillgodogör sig det som eventuellt uppstår under autolysen av jästkakan. Det är så jag förstått det iaf, rätt mig gärna om jag missförstått.

@ekstedt jag har läst en del på din blogg såklart, du verkar ha stor kunskap inom ämnet. Annars har jag inte hittat så mycket läsning på svenska. Men jag kollar din introduktion igen! [edit: jag hade inte läst din introduktion, endast sammanfattningen. Introduktionen var mycket bättre för en rookie på lambik som jag]

Håller på just nu och läser igenom Milk the funk-wikin som verkar väldigt bra. Även beställt "Wild Brews" som verkar vara matnyttig.
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier