Fryst jäst

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Fryst jäst

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-01-18 11:04

Hej!
Den som hämtade min beställning häromdagen misstog paketen med Wyeast Lambic Blend och Roeselare Ale Blend för humle och stoppade in dem i frysen. Misstaget uppdagades nu på morgonen. Jag vet att iskristallerna förstör jästcellerna men frågan är, har alla celler dött, majoriteten eller har jag bara mist en del av viabiliteten/vitaliteten? Tänker även att jästen kanske är kaputt men att bakterierna klarat sig? Då kan man ju eventuellt pitcha en liten mängd neutral jäst och låta bakterierna komma till liv. Vad säger ni om detta?

Eftersom det är lambikblandningar som ändå ska få stå i mellan 1.5-3 år vill jag inte heller chansa.
Hövdingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Fryst jäst

Inläggav Djonk » lördag 2020-01-18 13:48

Håller med om att det kanske är lite dumt att chansa, men testa att göra förkultur på bägge och se hur det blir.

Med så kort tid i frysen borde du inte ha dödat all jäst men du har ändrat förhållandet av jäst och bakterier.
Djonk
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Fryst jäst

Inläggav Hövdingen » måndag 2020-01-20 23:06

Tack för svar. Ja, det låter som en bra idé att göra men tänker att det kanske dels ger en missgynnsam balans mellan jäst och olika bakterier och att man ger enterobakter och acetobacter utrymme att växa? Sen funderar jag om man kanske ska pitcha en halv påse F2 istället för förkultur? Vad tror du/ni?
Hövdingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier