Jag brygger i en lokal som i princip helt saknar ventilation (inte ens fönstren går att öppna). Även vid korta 60-minuterskok av ca 30 liter blir det mycket ånga. Det är varken bra av hygienmässiga eller hälsomässiga skäl. Nu är jag sugen på att göra en större batch BW som jag tänkte koka i 4-5 timmar, vilket kommer resultera i minst 30 liter vattenånga på 40 m2 och jag måste därför lösa den biten.
Som det ser ut nu har jag en Brewzilla 65 liter och ser att det finns ett "distillation lid" (https://www.kegland.com.au/65l-distilla ... -hole.html) som även finns på aliexpress. Tanken är att koppla den till ett rör som sedan leder ner i en hink där kondensen kan samlas. Frågan är om:
1. Går det att använda på samma sätt som Braumeisters huva?
2. Känns som att den är aningen för platt för att den ska kunna leda bort ånga bra. Mycket borde kondenseras och droppa tillbaks i kokkärlet. Det vill man ju inte. Eller är jag ute och cyklar?
3. Är det ens lagligt att beställa hem den? Jag tänker att polisen/tullen/myndigheter brukar misstycka till allt som är avsett för destillering och jag vill verkligen inte hamna i onåd med lagen.
3. Finns det något annat/bättre sätt att hantera ångan på?
DIY är jag fruktansvärt dålig på men om det finns något busenkelt knep är jag idel öra.
Tack på förhand!