Jästnärsalt eller jästnäring

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Jästnärsalt eller jästnäring

Inläggav peterg » tisdag 2019-11-05 21:44

Ska för första gången göra en förkultur på flytande lagerjäst o undrar om det är nödvändigt med jästnäring? Funkar det lika bra med jästnärsalt från PGW?
peterg
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Jästnärsalt eller jästnäring

Inläggav skyking » tisdag 2019-11-05 23:22

Brukar du tillsätta jästnäring annars? Jag brukar inte göra det och då finns det ingen anledning till att göra det i förkulturen heller.

Den näring jästen behöver brukar finnas i vörten (som man gör förkulturen på, eller som man jäser till öl).
skyking
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav peterg » onsdag 2019-11-06 00:34

Nej, jag tillsätter inte jästnäring. Men jag ser på Lindhs blogg att han förordar jästnäring till förkultur och även på Humlegårdens hemsida finns ett recept på förkultur med jästnäring.
peterg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav skyking » onsdag 2019-11-06 09:14

Jo, det är många som tycks inkludera det i instruktionerna för en förkultur. Jag brukar dock nöja mig med en vört gjord på bara DME och vatten i de fall jag ens gör en förkultur.

Det verkar som och/eller jag gissar att rekommendationen baserar sig på ett det-kan-inte-skada-resonemang i kombination med en rädsla för att vörten man baserar förkulturen är näringsmässigt defekt. Och det är ju sant att det skadar inte och det lär heller inte ruinera dig. Du skall dock i så fall se till att använda näring som är avsedd för ändamålet och dosera enligt anvisningar (annars kan det potentiellt göra skada, isht doseringen). Den PGW har verkar också vara lämplig för ändamålet.

Samma resonemang kan man använda på själva jäsningen av ölet och det kommer heller inte ruinera dig med den doseringen som nämns.
skyking
Jästodlare
Jästodlare

Återgå till Nybryggarhjälp