Tapp med ställbar tapparm

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Tapp med ställbar tapparm

Inläggav peterg » onsdag 2019-10-30 01:03

Jag jäser i corneliusfat och vid tappning av den färdiga ölen använder jag pilsnerkokarens metod att ha ett 3 cm långt stålrör runt det långa stigröret för att förhindra att jästen kommer med vid tappning. Funkar ganska bra, men... eftersom jästkakan har olika storlek blir det lite ibland lite si och så.

En lösning är att montera tappen som finns med ställbar tapparm till Fermentasaurus på ett fat. Någon som prövat detta? Eller gjort någon annan variant med ställbar tapparm? Jag jäser med tryck på ca 0.8 bar så det är viktigt att det håller för trycket. På monteringsavisningen för Fermentasaurus varnas för att montera tapparm vid jäsning med tryck men den är ju av plast.
peterg
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Tapp med ställbar tapparm

Inläggav skyking » onsdag 2019-10-30 13:58

Teoretiska tankar (vad som händer i praktiken tar jag inget ansvar för):

Rent spontant tänker jag att den varningen är för att man genom att göra hål för den på en Fermentasaurus så kompromissar man dess struktur så att den inte längre är lika säker som tryckkärl. Alltså att det som skulle riskera att haverera är själva behållaren och inte tapparmen. Räknar man på det så med ett bars övertryck och en tvärsnittsdiameter på 19mm så får jag det till en kraft på 28N vilket jag har svårt att se att tapparmen skulle ha något problem med.

Vill man vara på säkra sidan mot katastrof eller läckage så kan man kanske kapsla in det hela genom att ställa det i en jäshink.

Däremot kan jag tycka att man kan ifrågasätta nyttan av tapparmen på ett corneliusfat, du kommer ju inte kunna se jästkakan och då är ju lite frågan hur du skall justera den. Är det tänkt att man skall testa sig fram?
skyking
Jästodlare
Jästodlare

Inläggav peterg » onsdag 2019-10-30 15:28

Ja, det är så jag tänker. Man börjar tappa med röret ner i jästen och sedan vrider man den uppåt tills det kommer ren öl. Då stänger man ventilen och fortsätter med att tömma ölen till ett tomt corneliusfat. Eller så tappar man först av så mycket jäst som möjligt och sedan tappar man ölen på fat. Det jag är lite osäker på om man kan få tätt mellan fat och enheten eftersom fatet är runt?
peterg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav MCMLXXXII » onsdag 2019-10-30 21:59

Är faktiskt inte helt med på hur du menar, men Clear Beer Draught System borde fungera, väl?
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav peterg » torsdag 2019-10-31 00:07

Nja, kanske inte. När man tappar med Clear Beer Draught System kommer till slut delar av jästkakan följa med och förstöra den rena ölen om man inte bevakar tappningen som en hök och avbryter. Dessutom kostar ett system 650kr och jag vill jäsa i 2 fat vilket gör att investeringen blir 1300kr. Känns inte prisvärt!
peterg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav assistredo » fredag 2019-11-01 17:12

Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande